Her er Kia EV6

EV6 er Kias første bil baseret på mærkets nye Electric-Global Modular Platform (E-GMP). Den har et karakteristisk crossover-inspireret design og det er den første model der tager form efter Kias nye designfilosofi, som visualiserer mærkets skiftende fokus i retning af mere elektrificering.

På fronten skaber karakteristiske kørelys et slankt, moderne udseende. De former en del af bilens digitale ‘Tiger Face’ – en designudvikling af Kias ‘Tiger Nose’ front, men dedikeret til en elektrificeret æra. Lygternes design omfatter også et sekventielt, dynamisk lysmønster. Under dette udvider et lavt luftindtag visuelt fronten på bilen og fremhæver dens high-tech image. For at optimere luftstrømmen forfra, kanaliseres luften gennem og under bilens flade bund for optimal aerodynamik.

Bilens profil viser en crossover-inspireret designæstetik, som er moderne, slank og aerodynamisk. Dette står i kontrast til skarpe linjer og high-tech detaljer for, ifølge Kia selv, at skabe en spænding i designet. En bagudrettet forrude tilfører bilen dynamik, mens dristige linjer bagtil tilfører bilen volumen. En karakterlinje løber langs bunden af dørene, der buer opad mod baghjulets buer og visuelt forlænger bilens profil.

Delvist designet til at realisere den ultimative aerodynamiske ydeevne, er bagenden med den bageste C-søjle integreret med en sort, blank indsats, der visuelt udvider bagruden. Over dette sidder en fremtrædende tagspoiler, der kanaliserer luft nedad mod en hævet nedre spoiler over bilens baglygter.

Rummelig kabine tilpasset ny æra

Inde i kabinen ses det tydeligt på billederne, at der er lagt vægt på rummelighed. Et af de mest slående elementer i det nye interiør er en højteknologisk buet high-definition audio visual skærm med navigation. Det enkle formsprog på den brede buede skærm og det slanke instrumentpanel giver førerpladsen en åben fornemmelse. Instrumentpanelet strækker sig fra rattet over til midten af bilen med instrumentklyngen foran føreren, og infotainment og navigation over midterkonsollen. Bredden af skærmen skaber en fordybende oplevelse for føreren, mens et minimalt antal fysiske knapper tilbyder en overskuelig og beroligende køreoplevelse.

Under den brede skærm styrer passagererne HVAC-indstillingerne (opvarmning, ventilation og aircondition) ved hjælp af haptiske ‘knapper’, mens instrumenteringen under dette panel skråner mod bilens front, som gerne skal skabe en følelse af plads og åbenhed for forsædepassagererne. Sæderne er slanke, lette og moderne – beklædt med smarte, robuste stoffer produceres af genanvendt plast, hvilket skaber endnu større åbenhed i kabinen.

Kia melder intet ud om, hvordan bilen er specificeret, men et godt gæt er, at den nok bliver meget lig Hyundai Ioniq 5 som du kan læse alt om her.

Hvornår Kia EV6 kommer til Danmark kan den danske importør endnu ikke sige noget om.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.

Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder – gratis!

Del artikel

Har du også læst?