Her er Hyundai Ioniq 5

Med Ioniq 5 præsenterer Hyundai sin første fuldt ud elektriske, serieproducerede model. Den splinternye elbil er bygget på Hyundais E-GMP-platform, og er én af de første biler i verden med et letvægtsbatterisystem på op til 800 volt. Kabinen byder på fin plads, og en stor del af interiøret er genanvendte materialer, fordi Hyundai gerne vil sende et miljørigtigt signal.

 

Mulighed for anhængertræk

Hyundai Ioniq 5 kommer med to batteristørrelser på henholdsvis 58 kWh og 72,6 kWh samt to elmotorer – enten med en bagmonteret motor eller både en front- og bagmonteret motor, der muliggør firehjulstræk. Den bagerste motor leverer 350 Nm og den forreste motor 255 Nm.

Med batteristørrelsen på 72,6 kWh og baghjulstræk samt en effekt på hvad der svarer til 218 hk, har Ioniq 5 en rækkevidde på 481 km og kan accelerere fra 0-100 km/t på 7,4 sekunder samt en topfart på 185 km/t. Vælger du 20” er rækkevidden 451 km. Med firehjulstræk og 306 hk accelerer Ioniq 5 fra 0-100 km/t på bare 5,2 sekunder.

Ioniq 5 kommer med mulighed for anhængertræk og det forventes, at den må trække op til 1.600 kg med bremser.

Lynhurtig opladning

Bilen kan oplades med henholdsvis 400 og 800 volt. Man kan benytte kommende ladere, der yder 350 kW, og så kan man ifølge Hyundai oplade bilen fra 10 til 80 procent på 18 minutter.

Endvidere tilbydes en unik opkoblingsteknologi. Via V2L-teknologi og et kraftigt 230 volt-stik har man nemlig mulighed for at trække strøm ud af bilens batteri til eksempelvis opladning af en el-cykel. Ganske enkelt er der et helt almindeligt strømstik i bilen, som kan bruges til stort set alt, der kræver strøm.

Hyundai Ioniq 5 byder på en lang række intelligente teknologier, og samtidig er betjeningen intuitiv. E-GMP-platformen giver Ioniq 5 en kraftfuld og miljøvenlig køreoplevelse på sammen tid, lang rækkevidde, stærke sikkerhedsfunktioner og god kabineplads. Med en akselafstand på 3 meter og plant gulv skaber det en helt ny dimension af kabineplads.

Bilen er 4635 mm lang, 1890 mm bred og 1605 mm høj, og det meget korte udhæng for og bag, skulle ifølge Hyundai selv sikre optimale køreegenskaber. På siden er dørgrebene skjult, men kører automatisk kører ud, når man nærmer sig bilen med nøglen.

 

Fokus på bæredygtighed

Kabinen er opført i førsteklasses materialer for at skabe et luksuriøst og minimalistisk indre. De miljøvenlige og genanvendte materialer har en varm farvetone og giver et dejligt og venligt kabinemiljø. Det flade gulv gør det muligt for midterkonsollen at glide frem og tilbage. Førersædet og passagersædet er udstyret med benstøtter, der gør det muligt for passagerer at slappe af og få ny energi, mens Ioniq 5 oplades. Alle sæder kan manøvreres frem og tilbage, hvilket gør det lettere for voksne i forreste række at tage sig af børn på bagædet. Sæderne er betrukket med øko-behandlet læder, der er farvet og behandlet med vegetabilske olieekstrakter fra hørfrø, og uden at der skal gå alt for meget speltmor i den, så kan vi fortælle, at andre bløde detaljer i kabinen består af tekstiler, der stammer fra holdbare fibre som sukkerrør, uld, polygarn og fibre vævet af genbrugsplast. Overflader som dashboards, knapper og dørpaneler er belagt med en polyurethan biomaling fremstillet af olier fra rapsblomster og majs. Der er med andre ord fuld fokus på bæredygtighed i den nye Hyundai Ioniq 5, at selv de mest inkarnerede klimafanatikere kan kigge nærmere på den uden dårlig samvittighed.

Hyundai Ioniq 5 forventes lanceret i Danmark i sommeren 2021.

Del artikel

Har du også læst?