Tidligere på året præsenterede Opel den fuldt elektrificerede Mokka-e og nu kommer Mokka så med traditionelle forbrændingsmotorer. Ifølge Opel selv repræsenterer Mokka det nye Opel designmæssigt og teknologisk. Den er frisk, den er effektiv og den skulle efter sigende have agile køreegenskaber.
På trods af en hjulafstand, der er 2 mm længere, er den nye Mokka 12,5 cm kortere end sin forgænger. Der er plads til fem passagerer og den har stadig et baggagerum på op til beskedne 350 liter. Totallængden på kun 4,15 meter gør den nem at manøvrere og parkere i byer, mens hjulenes placering i hvert hjørne gør bilen stabil ved motorvejskørsel.
I det hele taget er den nye Mokka helt sin egen, både hvad angår proportioner og design. Dens korte udhæng gør bilen kompakt at se på fra siden og fremhæver samtidigt bilens bredde på for- og bagende, så bilen fremstår mere kompakt, bredere og lavere end sin forgænger og mange tilsvarende biler i segmentet.
Spændende design med ny signatur
Hvad angår design skiller den nye Opel sig også ud. Den introducerer den helt nye Opel signatur front, Opel Vizor, der elegant indrammer forlygter og logo i et vandret element, som fremhæver bilens bredde og enkelt og effektfuldt ikke lader nogen tvivl om bilens ophav. Mokka og fremtidens Opel fokuserer på enkel og effektiv tilgang til det at køre bil. Således er Mokka den første Opel udstyret med mærkets nye digitale cockpit, Pure Panel. Som en visuel videreførelse af Opels nye signatur front, strækker den sig vandret langs instrumentbordet og gør bilens kabine bredere at se på. Pure Panel indeholder to integrerede skærme på op til 12 tommer, der centraliserer al information, der er vigtig for kørslen. Derved sikres en intuitiv, puristisk brugerflade, der bidrager til fokus på vejen, hvor kun essentielle funktioner, som fx klimaanlæg heldigvis kan styres med fysiske knapper. Som et fint punktum for Opels nye puristiske tilgang til bilkørsel og komfort, tilbydes Mokka også med en klassisk Opel specialitet; de ergonomiske multi-justerbare forsæder.
Mokka kan se vidt forskellig ud alt efter trim niveau. Med GS Line fremstår den lille crossover mere rå og sportslig. Den markante signaturliste, der strækker sig fra c-stolpen hen over sideruderne og frem til a-stolpens afslutning er i GS Line holdt i rød, hvor den fremhæver bilens længde og får samtidigt Mokka til at skille sig markant ud fra sine omgivelser. Ydermere er alle kromdetaljer, selv den nye Vizor grill, holdt i højglans sort, den har sorte alufælge med rød kontrast, sort tag og interiøret er udstyret med sort loftsbeklædning, røde lister på instrumentbordet samt specielt GS Line stof på forsæderne.
Den nye Mokka fortsætter Opels tradition
Den nye Mokka fortsætter Opels tradition for at gøre ny teknologi, der normalt ses i dyrere biler, tilgængelig for alle. Derfor kan Mokka fås med avanceret adaptiv fart pilot, aktiv vejbaneassistent, 180 graders panorama bakkamera samt automatisk parkeringshjælp. Derudover tilbydes Mokka med automatisk kollisionsalarm, der automatisk katastrofebremser og registrerer fodgængere. Unikt i segmentet er også Opels markedsledende lygteteknologi IntelliLux LED® matrix lys, der med sine i alt 14 adaptive lysenheder udsender skarpt LED-lys, som oplyser vejen forude uden at blænde foran- eller modkørende trafik. I øvrigt kommer Mokka som standard med LED for- og baglygter, elektronisk parkeringsbremse samt automatisk skiltegenkendelse.
Den nye Mokka er baseret på den effektive multi-energi platform CMP (Common Modular Platform). Den modulære og meget lette platform har gjort det muligt at tilbyde Mokka med både el og forbrændingsmotor. Endnu et skridt i ”Opel goes electric”-plan, der lover, at alle Opel modeller er elektrificeret ved udgangen af 2024.
Ingeniørerne i Rüsselsheim har skabt en bil, der er op til 120 kg lettere end forgængeren og samtidigt øget bilens torsions stivhed. Som resultat heraf forbruger Mokka markant mindre energi og skulle samtidig være mere responsiv, agil og sjov at køre.
Fin balance mellem effektivitet og kraft
Livlige og økonomiske motorer er overskriften for diesel- og benzinmotorerne i den nye Opel Mokka. Den 1.2 liter turbobenziner tilbydes i to varianter med enten 100 hk eller 130 hk og hhv. 205 Nm og 230 Nm. Motorerne er udviklet, så de både er økonomiske, omdrejningsvillige og agile. Således er både friktion og friktionstab minimeret og sørger for, at Mokka kan køre op til 18,2 km/l. Turboen er hurtigt reagerende og sikrer tidligt et stærkt moment. Med minimum 95 procent af det maksimale moment til rådighed fra 1500 til 3750 omdrejninger i minuttet og en lav vægt, er Mokka særdeles velkørende. Topfart og 0-100 km/t for den 100 hk stærke motor med manuelt gear er 182 km/t og 11 sekunder. Tilsvarende klarer 130 hk motoren også med manuelt gear en topfart på 202 km/t og en 0-100 km/t tid på 9.2 sekunder. Begge motorer kommer som standard med en sekstrins manuel gearkasse og 130 hk tilbydes også med en ottetrins automatgearkasse.
Kun manuel gearkasse i dieselvarianten
Har du et længere transportbehov fås Mokka også med en 1.5 liters dieselmotor, 110 hk og et maksimalt moment på 250 Nm. Desværre kommer den variant kun med en sekstrins manuel gearkasse. Opels ingeniører har lagt stor vægt på at nedbringe dieselmotorens udledning. Et eksempel på dette er motorens emissions reducerings system, der består af et NOx indfangningssystem, AdBlue indsprøjtning og et diesel partikelfilter, som er grupperet i en kompakt enhed placeret så tæt på motoren som muligt. NOx indfangningssystemet fungerer som en koldstarts katalysator og reducerer NOx udledning under motorens opvarmningsfase, hvor NOx udledningen er særlig høj.
Den nye Opel Mokka kommer til Danmark i løbet af 2021. Det præcise lanceringstidspunkt kender vi endnu ikke.