Mazda CX-60 er en stor crossover/SUV baseret på en ny platform, hvor motoren ligger på langs foran og trækker på baghjulene eller alternativt alle fire hjul via en 8-trins automatisk gearkasse. Mazda CX-60 kommer først på markedet som plug-in hybrid, hvor en kraftig elmotor er bygget sammen med en firecylindret 2.5-liters benzinmotor. Sammen trækker de på alle fire hjul gennem en 8-trins automatisk gearkasse.
Sammen yder de to motorer 327 hk og har et drejningsmoment på hele 500 Nm. Det gør CX-60 i stand til at accelerere fra 0-100 km/t på 5,8 sekunder, mens tophastigheden er elektronisk begrænset til 200 km/t. Under gulvet ligger et batteri på 17.8 kWh, hvor det sikrer et lavt tyngdepunkt til gavn for køreegenskaberne, og hvor det ikke skulle optage unødig plads i kabinen og bagagerummet. Den elektriske rækkevidde er op til 63 km ved blandet kørsel. Opladning af batteriet sker med 7,2 kW gennem en 2-faset lader. Senere følger udgaver med valget mellem bag- og firehjulstræk og en ny generation af 6-cylindrede rækkemotorer i kombination med 48V mildhybridteknologi.
Trækker 2.500 kg
Som plug-in hybrid må den nye Mazda CX-60 trække hele 2.500 kg. Et særligt køreprogram indstiller automatisk firehjulstrækket og gearkassen til at give maksimal stabilitet, så snart en anhænger kobles til bilen og med en længde på 4.745 mm og en akselafstand på 2.870 mm skulle der være fine pladsforhold i kabinen og i bagagerummet på Mazda CX-60. 570 liter rummer bagagerummet, og det vokser til 1.726 liter, hvis du lægger hele det tredelte bagsæderyglæn ned.
Ny modelbetegnelse
Med CX-60 indfører Mazda en ny modelbetegnelse med tre modelvarianter: Exclusive-Line, Homura og Takumi. De har hver deres særlige karakter og kan alle leveres med fire forskellige udstyrspakker, der kan kombineres frit.
CX-60 Exclusive-Line til 458.000 kroner har som den eneste stofsæder som standard, mens Homura og Takumi har henholdsvis sort og hvidt læder.
CX-60 Homura til 476.250 kroner er den sportslige variant med sorte og mørktonede designelementer udvendigt og et sort læderinteriør.
CX-60 Takumi til 487.800 kroner er den mest eksklusive variant med et tydeligt japansk præg på materialevalget indvendigt. Udover det hvide nappalæder er der anvendt fint forarbejdet ahorntræ samt eksklusive japanske tekstiler.
Udstyrspakkerne består af en Comfort Pack, der til CX-60 Exclusive-Line koster 22.700 kroner og til Homura og Takumi 12.650 kroner, Convenience og Sound Pack til 22.000 kroner og Driver Assistance Pack til 12.650 kroner. Dertil kommer et panoramasoltag, der koster 10.500 kroner.
Nye udstyrsfunktioner
Af helt nye udstyrsfunktioner kan nævnes ansigtsgenkendelse til indstillinger af sæder, rat, sidespejle og head-up-display. Det er en del af Comfort Pack til alle modeller. Comfort Pack til Homura og Takumi indeholder også en såkaldt Driving Position Guide, hvor du indtaster din højde, hvorefter et kamera registrerer øjnenes placering og din statur og stiller sæder, rat, sidespejle med mere ind efter det.
Et 360 graders kamera med en funktion, der giver illusionen om at du ser igennem bilen, er en del af Convenience og Sound Pack og gør det endnu nemmere at parkere på trange pladser.
Forsalget er startet hos de danske Mazda-forhandlere, og de første kunder kan forvente at få deres biler leveret i løbet af sommeren.