Her er den nye Honda Civic 

Honda Civic har i 50 år været sådan en “kan-det-hele bil”, og den 11. generation er ingen undtagelse. Den nye Honda Civic er endda 35 mm længere på akselafstanden end forgængeren, hvilket betyder mere kabineplads. For første gang er Civics bagklap nu fremstillet af kompositmateriale. På grund af ny produktionsteknologi er bagklappens vægt nu reduceret med 20% sammenlignet med den tidligere Civic, hvilket gør den lettere at åbne og lukke. Derudover er de understøttende hængsler blevet flyttet udad, hvilket giver en renere taglinje og bidrager yderligere til det nye slankere design på bagenden.

Billederne af den nye Civic fortæller, at der er en del nye materialer inde i kabinen, inklusive flotte luftdyser i bikube-mønster af metal, der løber i hele instrumentpanelets bredde. På Advance-modellen, som er topmodellen, omfatter førerens display nu et 10,2-tommers HD farve-LCD-panel, som giver forbedret synlighed.

Den nye Civic tilbyder en intuitiv infotainment-pakke. Størrelsen på den centrale touchscreen er forøget til 9 tommer og er flyttet opad for at minimere behovet for op-og-ned øjenbevægelser. Systemet omfatter trådløs kompatibilitet med Apple CarPlay og Android Auto for at holde passagererne online, mens de er på farten.

For at øge passagerernes oplevelse yderligere har Elegance og Sport-versionerne desuden otte højttalere, mens Advance-versionen har 12 premium BOSE-højttalere og sørger for en koncertlignende lytteoplevelse.

Avanceret og effektiv e:HEV drivlinje

Hondas velprøvede e:HEV (Hybrid Electric Vehicle) drivlinjeteknologi tilbydes som standard, og dens applikation i Civic følges af et nyt, 72-celles litium-ion-batteri og to kompakte, men stærke elektriske motorer, parret med en nyudviklet 2,0-liters Atkinson-motor med direkte indsprøjtning. Totalt leverer drivlinjen et maksimalt motor-output på 135 kW og 315 Nm moment. Denne seneste anvendelse af forbrændingsmotoren har adskillige nye elementer i sin arkitektur for at hjælpe med at opnå en termisk effektivitet på 41%, et af de højeste tal inden for bilindustrien for en produktionsbil.

De to kraftige elmotorer arbejder sammen for at levere den primære drivkraft til den helt nye Civic. Motoren styres af den nye, kompakte Power Control-enhed, der nu er placeret under motorhjelmen sammen med resten af drivlinjen. Den nyeste version af Hondas Intelligent Power Unit er placeret under bagsæderne, og selv om den er mindre og lettere, har den fordel af en øget energitæthed. Dette system skulle give en følelse af øjeblikkeligt drejningsmoment og kraftig acceleration, mens det stadig skulle levere godt med effektivitet.

Drivlinjen kan skifte trinløst mellem EV, Hybrid og Motor uden input fra chaufføren. Fire køretilstande – Eco, Normal, Sport og en ny, Individual, der giver mulighed for separat styring af motor, gearkasse og instrumentdisplayet – kan vælges af chaufføren for at skræddersy bilens respons efter ønske.

Centralt i e:HEV-systemet er den faste geartransmission, som er designet til at minimere mekanisk friktion og styres af en intelligent kraftstyringsenhed, der optimerer den nye Civic til hver enkelt køresituation. Målet for bilen er at opnå CO2 emissioner på mindre end 110 gram pr. km, hvilket er mindre end 5 l/100 km i WLTP-testene.

Honda sensing

Den helt nye Civic har også Hondas udvidede sensing pakke med avancerede sikkerhedsfeatures og køreassistentsystemer. Et nyt frontkamera med 100-graders vidvinkel og bedre genkendelsesteknologi forbedrer Civics evne til at identificere fodgængere, vejbanelinjer, rabatter, andre køretøjer inklusive motorcykler og cyklister. For første gang er den helt nye Civic udstyret med sonarsensorer – fire foran og fire bagpå. Udover det forbedrede Collision Mitigation Braking System, Lane Keep Assist og i-ACC teknologi, Blind Spot Information, Cross Traffic Monitor og Traffic Jam Assist helt nye tilføjelser til Civics omfattende, aktive sikkerhed.

Udover den nye, aktive sikkerhedsteknologi er der også indarbejdet nye, strukturelle komponenter for at opfylde Euro NCAP’s strenge sikkerhedsstandarder. Disse omfatter yderligere dørbjælker, der forbedrer beskyttelsen ved sidekollision; forreste kofanger-sikkerhedsplader, der absorberer stødenergi for at reducere ben- og knæskader; i alt 11 airbags inklusive sideairbags til bagsæderne, knæairbags til forsæderne for at reducere personskader ved frontkollision, og en midterairbag foran til førersædet for at forhindre en kollision mellem føreren og forsædepassageren ved sidekollision.

Hvordan priserne bliver på den nye Honda Civic e:HEV ved vi først når vi kommer tættere på lanceringen som efter planen bliver engang til efteråret. 

Del artikel


Har du også læst?