Endelig en elektrisk Audi stationcar

Endelig er det gået op for Audi, at der fortsat er et marked for stationcars – selv om fremtiden, også hos Audi, er elektrisk. Tyskerne er derfor klar med A6 Avant e-tron, som den kommer til at hedde. Ganske vist er den “kun” en konceptbil, men i en kilometerlang pressemeddelelse fortæller Audi så mange detaljer om bilen, at meget skal gå galt, hvis ikke bilen, du ser på billederne her i artiklen, er meget tæt på at være det færdige resultat, vi kommer til at se på vejene allerede næste år.

Karrosseriet får en længde på 4,96 meter, bredden bliver 1,96 meter og højde lander på 1,44 meter, hvilket svarer meget godt til de aktuelle modeller i Audi A6-/A7-modelrækken. Markante designelementer som den lukkede singleframe og den gennemgående lysstribe på bilens bagende understreger slægtskabet med de øvrige eldrevne Audi modeller i e-tron-modelprogrammet.

Store 22” fælge og korte overhæng, den lave kabine og den dynamiske tagbue på Avant danner de markant sportslige proportioner. Et typisk element på Audi Avant er den let hældende tagbue med skrå D-stolper. De markante quattro-hjulkasser betoner karrosseriets bredde og er fint integreret. Fra Audi e-tron har A6 Avant de kamerabaserede virtuelle sidespejle nederst på A-stolperne. 
På fronten ses den store lukkede Singleframe-grill, som er omkranset i bunden af luftindtag til køling af drivlinjen, batteriet og bremserne. De flade forlygter strækker sig langt ud i siderne af forenden og understreger den horisontalt fokuserede arkitektur, der får bilen til at se bredere ud end den i virkeligheden er. Matrix LED- og digital OLED-teknologi gør det muligt at opnå maksimal lysstyrke i mørke, samtidig med at de tilbyder lyssignaturer, der kan tilpasses.

Bagpå har konceptbilen en ny generation af digitale OLED-elementer, der som en kontinuerlig lysstrimmel fungerer som en skærm. De kan også bruges til at skabe næsten ubegrænsede variationer af digitale lyssignaturer. En ny funktion i baglygterne er de digitale OLED-elementers tredimensionelle arkitektur, der gør det muligt at opleve det dynamiske “lysshow” ikke kun i to dimensioner som tidligere, men nu med 3D-effekt.

A6 Avant e-tron kommer på PPE-platformen som udelukkende er designet til batterielektriske drivlinjer som betyder, at den derfor fuldt ud udnytter alle fordelene ved denne teknologi. Det centrale element i den fremtidige PPE-flåde er et batterimodul mellem akslerne med en kapacitet på omkring 100 kWh.

Batteristørrelsen og akselafstanden på PPE-modeller er skalerbare, men alle modeller vil dog have forholdet mellem en relativt lang akselafstand og meget korte overhæng til fælles. Den lange akselafstand vil udmønte sig i et længere interiør og mere benplads i begge rækker af sæder.

De kommende PPE-modeller omfatter versioner med en elmotor på både for- og bagakslen, der via elektronisk koordinering aktiverer quattro-firehjulstrækket efter behov og med en perfekt balance mellem køredynamik og økonomisk kørsel. Modelprogrammet vil også omfatte basisversioner, der er optimeret til minimalt forbrug og maksimal rækkevidde. På de modeller sørger en elmotor på bagakslen for fremdriften.

Kernen i Audi A6 e-tron konceptmodellernes drivlinjeteknologi – og i alle fremtidige PPE-modeller – er 800-volt opladningsteknologi. Denne teknologi gør opladningstider mulige, der kommer tæt på et stop for at tanke en bil med enten diesel- eller benzinmotor.  Blot 10 minutter er nok til at oplade batteriet til yderligere 300 km, og på mindre end 25 minutter kan du oplade det 100 kWh store batteri fra 5 til 80 procent. Rækkevidden bliver på mere end 700 kilometer – afhængigt af den valgte drivlinje og effekt.

Audi A6 Avant e-tron concepts to elektriske motorer er i stand til at levere en samlet ydelse på 350 kW, hvilket svarer til omkring 475 hk. Drejningsmoment bliver på 800 Nm.

 

Tekniske data:

PPE (Premium Platform Electric)
800 volt
Ladeeffekt på op til 270 kW
100 kWh batteri
10 min. opladning giver ca. 300 km rækkevidde
5-80% SoC på under 25 min.
Mere end 700 km rækkevidde
Quattro firehjulstræk eller baghjulstræk
0-100 km/t på under 4 sek. for hurtigste variant

Del artikel

Har du også læst?