DEL

Den både stilrene og alsidige nye version af Ford Ranger introducerer Fords 2,0-liters EcoBlue-dieselmotor med SCR-katalysatorteknologi, der i kombination med bilens nye 10-trins automatgear mindsker CO2-udslippet.

I spidsen for det nye Ranger-lineup står en hårdtpumpet biturboversion af Fords 2,0-liters EcoBlue-dieselmotor med 213 hk og 500 Nm drejningsmoment – en opgradering på 13 hk og 30 Nm i forhold til den nuværende 3,2-liters TDCi-dieselmotor.

Den nye Ford Ranger kommer i modellerne Regular Cab, Rap Cab og Double Cab og har firhjulstræk som standard. Derudover tilbyder den øget komfort med en bred vifte af avanceret udstyr, der blandt andet indebærer Fords SYNC3-infotainmentsystem og mulighed for indbygget FordPass Connect-modem.

Ranger har som den første bil i sin klasse automatisk nødbremse med fodgængerregistrering og intelligent fartbegrænser som standard. Derudover har den en del førerassistanceteknologier og parkeringsassistent.

Ranger Wildtrak-modeller med Double Cab-karosseri har nu aktiv støjreduktion for større raffinement og komfort i kabinen og tilbyder også nye features som letbetjenelig easy lift-bagklap.

Den nye Ford Ranger er designet til at gå komfortabelt i krig med ekstreme terræner: Den kan klare helt op til 800 mm vanddybde og har en frihøjde på 230 mm, mens dens 29 graders angrebsvinkel på fronten og 21 graders vinkel i forhold til bilens bagende giver pæne muligheder i stejle terræner. Den har tillige en anhængervægt på op til 3.500 kg og en nyttelast på op til 1252 kg.

Ford solgte 51.500 Ranger-modeller på tværs af Europa i 2018 – en stigning på mere end 15 procent i forhold til 2017. Den Ford Performance-udviklede nye Ranger Raptor lanceres også i Europa i midten af 2019.

Tre motorstørrelser

Rangers nye og kraftfulde 2,0-liters EcoBlue-dieselmotor, der yder mere, men forbruger mindre, fås i tre størrelser: En turboladet variant med 130 hk og 350 Nm drejningsmoment, en turboladet variant med 170 hk og 420 Nm drejningsmoment og en biturboladet variant med hele 213 hk og 500 Nm drejningsmoment.

Ud over det seks-trins manuelle gear, som alle motorvarianter fås med, tilbydes biturbovarianten med 213 hk også med 10-trins automatgear. Dertil følger en væsentlig forbedring af Rangers brændstoføkonomi. Fords ingeniørdata, som er baseret på realistiske kørecyklusser, indikerer en optimering på op til ni procent for modeller med automatgear, mens modeller med manuelt gear er forbedret med fire procent.

Altid connected

Den nye Ford Ranger har mulighed for konstant connectivity på farten. Det indbyggede FordPass Connect-modem forvandler Ranger til et mobilt wifi-hotspot med mulighed for op til 10 tilsluttede wifi-enheder.

Derudover giver modemet adgang til en række ekstrafunktioner via FordPass-appen, herunder:

  • Bildata, hvor føreren har overblik over elementer såsom olieniveau, dæktryk og kilometertal
  • Lokalisering af bilen, der gør det nemt at finde bilen på eksempelvis tætpakkede parkeringspladser eller i uvante omgivelser
  • Fjernbetjent bilnøgle.

Yderligere avancerede teknologier indebærer Fords SYNC 3-infotainmentsystem, som kan betjenes ved hjælp af din stemme eller fingerstrøg på systemets otte tommer touchskærm, der er kompatibel med både Apple CarPlay og Android Auto. Fords MyKey-teknologi tilbyder endda ekstra nem flådestyring med mulighed for at indstille fartbegrænsning, radiovolumen og permanent aktivering af sikkerhedsfunktioner.

Højteknologisk sikkerhed

Den nye Ranger har automatisk nødbremse med fodgængerregistrering og intelligent fartbegrænser som standardudstyr – højteknologiske features, der hjælper med at undgå eller mindske ulykker.

Fords fodgængerregistrering anvender fremadskuende kamera og radar til at advare om fodgængere i nærheden af kørebanen og aktiverer selv bremserne i tilfælde af fare, hvis ikke føreren reagerer på advarslerne. Den intelligente fartbegrænser kombinerer Fords fartbegrænser og trafikskiltegenkendelse til at sikre, at Ranger automatisk indordner sig efter de skiftende og gældende fartgrænser.

For første gang fås den nye Ranger også med Fords nøglefri betjening og Ford-startknap, der også betyder, at bagklapslåsen er integreret i centrallåsen. Bilen fås også med parkeringsassistent, der hjælper med båsparkering.

Yderligere førerassistanceteknologier omfatter vognbanecentrering, adaptiv fartpilot, parkeringssensor både for- og bagtil og bakkamera. Elektrisk styretøj er standard og gør Ranger nemmere at manøvrere. Dertil følger optimeret affjedring.

Råt, moderne design

Den nye Ranger har fået en ny kofanger og en ny, opdelt frontgrill. Nye farver tæller Diffused Silver og Blue Lightning, mens eksklusive Ranger-modeller nu også har Xenon-forlygter og LED-kørelys.

Også interiøret er opdateret med en Ebony Black-farve, der bryster sig af dybere, mere glansfulde overflader. Dertil har Ranger-modeller med 10-trins automatgear en mere eksklusiv gearknop.

Den opsigtsvækkende og eventyrlystne Ranger Wildtrak står også ud fra mængden med en unik Saber Orange-farve og mørke kontraster i titanium-finish, mens dens interiør giver en mere eksklusiv og sportslig fornemmelse med mørke, glansfulde kromelementer og eksklusive sæder i dellæder, der prydes med unik Wildtrak-logo. Den nye Ford Ranger forventes lanceret i Danmark august 2019.

Kommentarer