Den nye Audi RS 6 performance er stærkere og hurtigere end nogen tidligere RS 6. Den potente 4.0-liters V8-biturbomotor yder nu 630 hk og har et moment på 850 Nm, som giver en 0-100 tid på 3,4 sek.
”Performance” er hos Audi frem for alt ensbetydende med højere ydelse. Således leverer større turboladere og en forøgelse af ladetrykket fra 2,4 til 2,6 bar i den 4.0-liters V8-biturbomotor i RS 6 Avant performance 30 ekstra hk og 50 Nm mere i forhold til basisversionen. Ydelsen stiger dermed fra 600 hk til 630 hk, og det maksimale drejningsmoment stiger fra 800 Nm til 850 Nm. Performance-modellen sprinter fra 0-100 km/t på 3,4 sek., hvilket er en forbedring på 0,2 sek. i forhold til basismodellen.
Less is more: En reduceret støjdæmpning mellem motor og kabine og i den bageste del af bilen giver føreren af RS 6 Avant performance bedre mulighed for at nyde den medrivende lydkulisse, og desuden reducerer det vægten med 8 kg. RS 6 Avant performance har en egenvægt på 2.090 kg,.
Nyt automatisk spærrende midterdifferentiale
En 8-trins tiptronic-gearkasse med hurtigere skiftetider, som er standardudstyr, overfører kraften fra den 4.0-liters TFSI-motor til det permanente firehjulstræk quattro. Et rent mekanisk arbejdende midterdifferentiale fordeler kraften til for- og bagakslen i forholdet 40:60. Hvis der opstår hjulspind, overføres der automatisk mere trækkraft til den aksel, der har det bedste vejgreb – der kan overføres maksimalt 70 % til forakslen eller 85 % til bagakslen. Det optimerede automatisk spærrende midterdifferentiale er lettere og mere kompakt. Det skulle forbedre køredynamikken, og give markant mere præcise køreegenskaber i sving samt reducere understyring i bilen i grænseområdet. Desuden lover Audi, at indstyringen nu bliver endnu mere præcis.
22” letmetalfælge reducerer vægten med 20 kg
Som standard ruller den nye RS 6 performance ud fra fabrikken på 21” støbte aluminiumsfælge med dæk i størrelsen 275/35. Foruden de 22” støbte aluminiumsfælge, der fås som ekstraudstyr til basisudgaven af RS 6, tilbydes også 22” letmetalfælge i glanspoleret sort metallak, matgrå, matsort eller matlakering i farven Neodymguld. Den nye letmetalfælg er ca. 5 kg. lettere end den nuværende 22” aluminiumsfælg, og vægtbesparelsen på 20 kg i den uaffjedrede vægt giver bilen bedre respons.
Med køredynamiksystemet Audi drive select kan man påvirke bilens karakter, og de enkelte køreindstillinger er markant mere forskellige i performance-modellerne. Derudover giver en revideret software i gearkassestyreenheden reducerede skiftetider og en mærkbart større spredning mellem de enkelte køreindstillinger. RS-dynamikpakken er en del af standardudstyret i RS 6 Avant performance. Så får du en forøgelse af tophastigheden til 280 km/t (+30 km/t), dynamisk styring, firehjulsstyring og quattro-sportsdifferentiale på bagakslen.
Nye udvendige farver og optikpakker
Den nye RS 6 performance er tilgængelig i 16 udvendige farver. Blandt farverne kan man for første gang vælge farverne Ascariblå metallak og matlakering samt matlakering i farven Dugsølv. Performance-modellen skiller sig som standard ud fra mængden med RS-eksteriørdetaljer i matgrå. I den forbindelse er sidespejle, frontspoiler, sideflaps foran, indlæg i sideskørter, tagræling og pyntelisterne ved sideruderne samt hækdiffusoren udført i farven matgrå. Alternativt kan du vælge optikpakken i mat kulfiber/sort. I den forbindelse er tagrælingen og pyntelisterne ved ruderne udført i sort optik. Audi ringene og modelbetegnelsen kan fås i enten krom eller sort.
Nye blå detaljer i kabinen
I kabinen er de velkendte RS-designpakker i grå og rød blevet udvidet med farven blå. Så er ratkransen i sort Alcantara forsynet med kontrastsyninger i Mercatoblå. Måtterne, midterkonsollens sider og gearvælgermanchetten er også udført med kontrastsyninger i denne farve. Sikkerhedsselerne stråler i Oceanblå, og dekorindlæggene kan som ekstraudstyr bestilles i en kulfiberstruktur med blå detaljer. Gearknoppen og midterkonsollens sider er udført i mikrofiber Dinamica, som består af ca. 45 % genanvendte PET-fibre. Sportssædernes indtræk med diamantformede syninger består af førsteklasses perforeret læder og er ligeledes forsynet med kontrastsyninger i Mercatoblå. Derudover omfatter de særlige kendetegn også indstignings-LED’er i fordørene, der projicerer modelbetegnelsen ”RS performance” på jorden ved siden af bilen.
En gearskifteindikator i Audi virtual cockpit plus i manuel gearfunktion skalerer omdrejningstallet som i motorsport fra grøn over gul til blinkende rød for at vise det optimale tidspunkt til at skifte gear. Launch Control, som giver fuld udnyttelse af accelerationspotentialet i RS 6 performance, signalerer med de nye lyskurvesymboler det ideelle tidspunkt til at sætte i gang.
Danske priser og lancering
Audi RS 6 performance kan bestilles i Danmark fra den 8. december. Da vil bilen desuden være mulige at konfigurere på Audis hjemmeside og prislisterne vil være opdaterede. Performance-modellen lanceres først i Danmark i løbet af første kvartal 2023.
RS 6 Avant performance fås fra 2.094.990 kr. Merprisen for performance-udgaven er 135.000 kr., der inkluderer højere ydelse på 30 hk og 50 Nm, hvilket giver en hurtigere acceleration på 3,4 sek. Derudover er quattro med sportsdifferentiale, dynamisk styring, firehjulsstyring og en øget topfart på 280 km/t standard, samt specifikke eksteriør- og interiørdetaljer.