DEL

Efter at have oplevet en tredobling i antal, tegnede salget af el- og plug-in hybridbiler sig sidste år for 16,4% af det samlede salg af nye biler her i landet. Hos en af landets største bilforhandlere, Via Biler, tror direktør Peter Monk, at 3 ud af 10 nyregistrerede personbiler i år vil være af den grønne slags, skriver Børsen.

Danmarks største bilkoncern, Semler Gruppen, der sidder på over en fjerdedel af det samlede marked for personbiler, forudser, at næsten hver tredje solgte bil i år vil være en såkaldt grøn bil.

– Jeg tror, at 30% af de biler, som vi sælger i 2021, kommer til at være el- eller hybridbiler. Vi oplever, at teknologiskiftet slår igennem lige nu, siger Ulrik Drejsig, adm. direktør for Skandinavisk Motor Co., datterselskab til Semler Gruppen, hvor han starter som koncerndirektør til marts.

Nye afgifter er årsagen

Bilbosserne forklarer, at den grønne bilbølge især vil blive udløst af de nye bilafgifter, der blev indført før jul, og som prismæssigt favoriserer el- og plug-in hybridbiler, og som tilsvarende gør købet af benzin- og dieselbiler dyrere.

Fremover bliver det sådan, at bilernes registreringsafgift i højere grad er afhængig af, hvor meget CO2 den enkelte bil udleder. For elbiler er bundfradraget øget med 100.000 kr., så elbiler, der koster under 500.000 kr., ganske enkelt er fritaget for afgifter. Koster bilen mere, skal der frem mod 2025 betales en registreringsafgift på 40% af den del af værdien, som overskrider 500.000 kr.

Virkningen så vi allerede i december, hvor 3845 nye elbiler trillede ud på vejene – det største antal på en måned nogensinde, viser tal fra interesseorganisationen De Danske Bilimportører.

Coronakrisen og de deraf afledte restriktioner, som holder bilhusene lukket, har imidlertid givet bilforhandlerne en meget stille start på 2021, hvor bilsalget er nærmest ikke eksisterende, fortæller flere kilder i bilbranchen.

Alligevel er bilforhandlerne optimistiske på vegne af 2021, hvor flere regner med, at antallet af nyregistrerede biler vil ligge på niveau med sidste år, hvor der blev sendt 198.132 nye personbiler på gaden. 

EU presser på

Det er ikke kun fra politisk hold herhjemme, der bliver kastet en gulerod til dem, der går med overvejelser om at investere i en elbil. Hos bilproducenterne bliver der i disse år, efter massive krav fra EU, investeret meget store beløb i at udvikle el- og plug-in hybridbiler for at få det samlede CO2-regnskab bragt ned.

Det betyder dels, at flere bilproducenter nu tilbyder elbiler, der med en opladning har en brugbar rækkevidde, og dertil kommer, at der lige nu sker en eksplosion i antallet af elektrificerede bilmodeller, som introduceres i markedet. Alene i år vil vi se 33 nye elbiler på markedet.

Ifølge Bilbasens markedsanalytiker Jan Lang, betyder det meget for os bilkøbere, at vi kan finde en bil, der passer til vores behov.

– Vi kan bare konstatere, at med alle de biler, som er på vej i alle mulige segmenter og typer, vil der være flere og flere relevante elbiler for bilkøberen at købe, siger Jan Lang.

Fra politisk hold er målet, at den nye aftale om omlægning af bilafgifterne skal give 775.000 grønne biler på vejene i 2035.

DEL
Forrige artikelOver 800 km på en opladning
Næste artikelMazda opdaterer CX-5
Kim er Biltesterens ansigt udadtil. Han har beskæftiget sig med test af biler siden 2006. Først på et større regionalt dagblad, senere på diverse trykte magasiner. Siden januar 2016 har Kim været manden bag Biltesteren, som efterhånden er vokset til at være Danmarks næststørste onlinemedie om nye biler.