Fremtidens Renault Scenic

Scenic Vision er Renaults bud på, hvordan mærkets kommende C-segment bil kommer til at se ud. Franskmændene siger, at den er Renaults action plan mod en bæredygtig udvikling.

For knap to år siden lancerede Renault den ambitiøse Renaulution strategi. Fra at være drevet af volumen skal Renault transformeres til en virksomhed, der er teknologidrevet og som har fokus på bæredygtighed i alle led med det klare mål, at være CO2 neutral i Europa i 2040.

Som et konkret eksempel på, hvordan denne strategi skal udmønte sig, har Renault netop løfter sløret for Scenic Vision konceptbil

Scenic Vision viser på et utal af måder, hvordan Renault konkret forpligter sig til bæredygtighed og reflekterer, hvordan Renault har planlagt at reducere CO2 aftrykket i hele koncernens livscyklus.

Udefra viser Scenic Vision, hvordan Renaults kommende 100 % elektrisk drevne familiebil i C segmentet kommer til at se ud, når den rammer det europæiske marked i 2024. Den er bygget på den fælles elbilplatform CMF-EV, som også den nye Renault Megane Electric benytter. Indvendig springer vi yderligere mindst seks år frem i tiden, hvor teknologi og innovationer vil være med til at fremme en mere bæredygtig produktion og brug af biler.

Genbrug og genanvendelse

Bilen er for det første designet, så den består af mere end 70 % genanvendte materialer, og vil for 95 % vedkommende kunne genanvendes ved end of life. Stålet i bilen er 95 % genanvendt stål, aluminiummet er 100 % genanvendt, kulfiberdelene er 100 genanvendt materiale fra flyindustrien, og gulvet i bilen lavet ud af genanvendte plastikflasker. Og sådan er hele bilen tænkt og produceret. Det er desuden målet at mindske CO2 fra produktion af batteriet med 60 %. Samtidig vil man genanvende kobolt, nikkel og litium i et lukket kredsløb, som gør, at 80 % af de materialer der bruges til at producere batterier fra 2030 er genanvendte materialer.

800 kilometer på en opladning

For det andet er bilens drivlinje en hybrid mellem el og brint. Bilens motor er den vi kender fra den nye Megane. Den er på 160 kW. Batteriet er på 40 kWh og produceret på fabrikken i Cleon og udmærker sig ved at være to gange lettere, to gange mindre og billigere at producere end et tilsvarende batteri. Desuden er der en 16 kW brændselscelle ombord, der gør det muligt at tilbagelægge 800 kilometer med kun fem minutters stop undervejs for at fylde den 2.5 kg tunge brinttank.

Det vil sige, at du med hybridteknologien kan tilbagelægge turen København – Amsterdam eller Aarhus – Amsterdam med kun fem minutters pause. I det daglige kører bilen altså på strøm, men skal du længere kombineres el og brintdrift.

Fra 10 til 100 mio. elbiler i 2030

Genbrug og genanvendelse er i øvrigt nøgleordene i den fremtidige produktion fra Renault. Alle materialer brugt til karosseriet som stål, kulfiber og plastik kan genanvendes efter endt brug, og indenfor er alt designet med maksimalt hensyn til genbrug og miljø. For eksempel er sæderne lavet af et materiale, der gør at man ikke skal skille dem ad i enkeltdele før de genanvendes.

Og kigger man på batterierne har de også et liv efter at have været i elbilen. Estimater peget på, at andelen af elbiler på de europæiske veje stiger fra 10 mio i 2022 til 100 mio og i 2030. Renault har allerede lang erfaring med second life på batterier, hvor de genanvendes i en lang række sammenhænge (food trucks, batterier derhjemme, ombygget til elscootere etc.)

Med Renault Scenic Vision vil man med en skabe en bil, der har et CO2 aftryk, der er 75 % mindre i produktion og brug end konventionelle elektriske biler.

Sikkerhed i højsædet

I Scenic Vision tager Renault alle teknologiske hjælpemidler i brug for at skabe en sikker bil for dem der er i bilen og for medtrafikanterne.

Over halvdelen af alle ulykker er forsaget af ting som føreren gør. Kører i påvirket tilstand, kører for hurtigt, er stresset eller bliver distraheret. De resterende årsager til uheld skyldes andre trafikanters opførsel eller vejret.

Derfor implementerer Renault et system, der skal opdage risici, alarmere føreren og i sidste ende guide til at undgå uheld. Blandt andet betyder det, at bilen giver føreren en safety score på samme måde som man i dag har en score for hvor miljøvenligt man kører. Her bruges data samlet via sensorer på bilen, der opfanger førerens kørestil, blandt andet fart og acceleration. Desuden vil der være et system, der identificerer risici på ruten – det kan være skift i vejr, vejarbejder mm.

Skulle uheldet være ude er de traditionelle airbags erstattet af såkaldte cocoon airbags, der omslutter alle i bilen. Ikke blot brystet eller hovedet, men hele kroppen på alle i hele bilen.

Renault Scenic Vision – Tekniske specifikationer

Længde: 4490 mm

Bredde: 1900 mm

Højde: 1590 mm

Akselafstand: 2835 mm

Hjulstørrelse: 21 tommer

Vægt: 1700 kilo

Motor: 160 kW

Brændselscelle: 16 kW

Batteri: 40 kWh

Rækkevidde: 800 km

Del artikel

Har du også læst?