Europa skal være det første klimaneutrale kontinent på kloden, og for at blive det, skal der sættes en stopper for produktionen af fossilbiler. Sådan lyder det fra en arbejdsgruppe under EU kaldet Advisory Group on Vehicle Emission Standards, som har store planer for et grønnere Europa. Med initiativet, som gruppen kalder “Green Deal for Europe” følger gigantiske emissionsstramninger, som gør det umuligt for bilproducenterne at producere benzin- og dieselmotorer. Det mener i hvert fald sammenslutningen af tyske bilproducenter, VDA.
Som det ser ud nu, lever alle nye biler med forbrændingsmotor op til Euro6-normen, men allerede senere i år skal der vedtages nye emissionsstandarder for det, der i 2025 skal blive til Euro7-normen. Og det er ikke småjusteringer, arbejdsgruppen har fremlagt for EU-komissionen.
For det første vil man basere den fremtidige måling på en ny målemetode kaldet RDE, der står for Real Driving Emissions. Den skal vise CO2-udledning under maksimal belastning, og ikke blot et gennemsnit som nu under WLTP. Desuden har man foreslået at nye biler maksimalt må udsende 30 mg NOX pr. kilometer. Som det ser ud nu ligger grænseværdien på 80 mg. pr. kilometer. Derudover vil gruppen have en ekstrem reducering af CO-emissionerne som på Euro6 ligger på mellem 500 og 1.000 mg. pr. kilometer. Det tal ønsker man, i forbindelse med Euro7, helt ned på maksimalt 300 mg. pr. km.
Arbejdsgruppens plan bliver modtaget med meget lidt begejstring hos den i forvejen hårdt pressede tyske bilindustri. Ifølge Automotive News Europe siger en anonym ingeniør hos Volkswagen, at forbrændingsmotoren simpelthen dør, hvis Euro7-normen bliver som foreslået her. Ingeniøren påpeger, at ikke engang et 48 volts mild hybrid system vil kunne anvendes, hvis arbejdsgruppens plan bliver vedtaget.
Går det som arbejdsgruppen gerne vil have, så forudser præsidenten for sammenslutningen af tyske bilproducenter, Hildegard Müller, at det i praksis vil være helt umuligt at sælge benzin-og dieseldrevne biler fra 2025, hvor Euro7 indføres.
– EU-kommissionen vil, med indførelsen af den planlagte Euro 7-norm, de facto forbyde biler med forbrændingsmotorer fra 2025, siger hun.
Senest i 2050 skal Europa ifølge EU være 100% klimaneutral.