Regeringen vil ikke fastfryse registreringsafgiften for elbiler i 2021. Det fremgår af udspillet til næste års finanslov som er blevet fremlagt tidligere i dag. Dermed føres elbilerne nu tilbage til regelsættet fra 2016, hvor der blev indført en “trappe” for registreringsafgiften på elbiler, som skulle stige med 20 procentpoint i 5 år.
Ingen registreringsafgift
I første ombæring steg afgiften på elbiler til 20% af registreringsafgiften på biler med forbrændingsmotor. Senere blev denne procentsats fastfrosset, og derefter lavede man et bundfradrag på elbiler til en værdi af op til 400.000 kroner, som i praksis betød, at der til disse biler ikke var noget der hed registreringsafgift.
Gigantisk prisstigning i vente
Dette bundfradraget er også fjernet i det nye finanslovsudspil, som regeringen har fremlagt i dag. På godt dansk betyder det, at langt de fleste af de elbiler, som indtil nu er solgt på danske plader får en gigantisk prisstigning efter nytår, som efter alt at dømme vil gøre bilerne noget nær usælgelige. Derimod bliver de dyrere elbiler knap så meget ramt.
Stort tilbageskridt
I en kommentar til regeringens udspil siger den administrerende direktør i Autobranchen Danmark, Gitte Seeberg, at hvis udspillet bliver til virkelighed så vil det bremse salget af elbiler kraftigt: – I dag er vi trådt et langt skridt væk fra den grønne omstilling. Det flotte salg af elbiler hver måned kan kun lade sig gøre på grund af den lave registreringsafgift. Elbilerne er dyrere at producere end benzin- og dieselbiler. Det er derfor helt nødvendigt, at de ikke bliver pålagt den høje registreringsafgift, siger Gitte Seeberg videre.
Grøn firmabilsbeskatning bremses
Regeringen vil heller ikke forlænge den grønne firmabilsbeskatning, der er en hjørnesten for at skabe det marked af brugte elbiler, der stort set ikke eksisterer i dag. Det er et kritisk punkt for udbredelsen af elbiler.
– Elbiler har brug for politisk starthjælp i de kommende år, før flertallet af danskerne er villige til at betale regningen for en grøn bil. Når regeringen både vil hæve registreringsafgiften og afskaffer den grønne firmabilsbeskatning, vil det betyde langt færre elbiler på de danske veje, siger Gitte Seeberg.
I løbet af efteråret vedtages finansloven for 2021. Med eller uden fordel for elbiler fra nytår.