DEL

Ja, den fås faktisk også med dieselmotor til os, der stadig er til den slags. Og dem er vi jo da fortsat en hel masse af, selv om politikerne gør rigtig meget for at fortælle os, at diesel er årsagen til en masse ondt i denne verden. Bilproducenterne tør ikke andet end makke ret, for hvis ikke de får forureningstallene langt nok ned, så vanker der gigantiske bøder fra EU. Heldigvis er flere bilproducenter langt fremme med dieselmotorer som kører rigtig langt på literen og samtidig forurener markant mindre end for blot få år siden. Kia er en af dem, der har en af den slags motorer. 

Kia Ceed SW med overskudsagtig motor

Men denne Ceed SW har ikke en dieselmotor. Den har en 1,4 liters turbobenzinmotor med 140 hk. En motor der i grove træk minder rigtig meget om VW-koncernens 1,5 liters turbobenziner med 150 hk som bruges i en del biler hos Skoda, Seat, Audi og Volkswagen selv. En motor jeg jo ofte roser til skyerne fordi den er super velafstemt og passer ekstremt godt til de fleste biler. Den har godt med overskud i enhver situation, og så er den desuden ret godt med når det handler om forbruget. Sådan er det også med denne 140 hestes turbobenziner hos Kia og Hyundai. Den passer helt perfekt til Ceed SW, hvor den sammen med en 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse fuldender oplevelsen af rigtig meget køreglæde til prisen.

Kia Ceed SW: Husk trådløs opladning

Vi taler nemlig om en bil der kan erhverves for lidt over 300.000 kroner, hvis du vel at mærke kan nøjes med standardudstyret. Og det kan du sagtens. Det eneste du måske bør overveje er trådløs opladning af din mobiltelefon. Det er bare rart at mobilen får strøm uden kabel mens du kører. Løsningen koster 9000 kroner, men ellers er der ikke noget der er mere “need to have” end “nice to have” på ekstraudstyrslisten for denne Ceed SW GT-Line, som jo er topmodellen på Ceed SW-programmet. For eksempel har den automatisk op- og nedblænding af lyset, varme i rattet, adaptiv fartpilot, kæmpe 10” skærm med navigation, JBL musikanlæg og vejbaneassistent som standard. Derudover har den en masse GT-dekortelementer på det ydre som retfærdiggør, hvorfor Kia har valgt at kalde varianten for GT-Line.   

Kia Ceed SW er den rigtige Ceed

Når jeg i overskriften skriver “den rigtige Ceed SW” så er det fordi jeg mener, at denne variant er det bedste køb sammenlignet med tidens helt store automobile modedille; plug-in hybrid. Tidligere på sommeren kørte jeg i Ceed SW PHEV og var ikke videre begejstret for den. For det første på grund af gearkassen, som er en 6-trins dobbeltkoblingsgearkasse, der er elendig når jeg sammenligner med Kias 7-trins dobbeltkobling, men så absolut også på grund af forbruget som ikke ligger meget over 12 km/ltr. når batteriet er tomt, hvilket i øvrigt sker ret hurtigt. Og så er det jo at bilen pludselig bliver dyr at køre i. Den her med turbobenzinmotoren har den lækre 7-trins gearkasse og så går den uden problemer mere end 15 km/ltr. ved blandet kørsel. Der er kæmpe forskel på de to gearkasser, hvor det virker som om, at den med de 6 trin er lysår bagud i forhold til den langt mere velafstemte 7-trins.

Kia Ceed SW er masser af bil for pengene

Jeg synes forresten, at du får meget mere bil for pengene i en stationcar end du gør i en af de for tiden meget populære crossovers. Du får også en bedre brændstoføkonomi i en stationcar sammenlignet med en crossover ligesom der faktisk også altid er mere plads i en stationcar sammenlignet med en crossover. For eksempel er bagagerummet i en stationcar oftest langt mere rummeligt end bagagerummet i en crossover. Ja, en crossover har da nogle gange et smart udseende, men køreglæde er der ikke meget af, hvis den direkte modstander er en stationcar. På for eksempel lange motorvejsstræk kan en crossover godt hoppe og danse lidt på vejen. Det oplever du ikke i en stationcar fordi den simpelthen har en lavere højde end en crossover.  

Kia Ceed SW med stort bagagerum

Ergonomisk sidder jeg rigtig godt i Ceed SW. Mit udsyn er godt i alle vinkler. Jeg kan rigtig godt lide kabinens opbygning, hvor alt er bygget logisk op. Infotainmentsystemet er på dansk. Det responderer hurtigt på de forskellige kommandoer, og så er selve navigationssystemet ligeledes nemt at finde rundt i. Pladsen på bagsædet er fin til børn og knap så høje voksne. I bagagerummet er der plads til hele 625 liter, hvilket faktisk er 15 liter mere end hvad bagagerummet i Skoda Octavia klarer. Hvis bagsædet lægges ned er der plads til næsten 1700 liter bagi. 

Kia Ceed SW med støj på linjen

I løbet af testperioden har jeg haft bilen med på langfart. Jeg har været en tur i Hamborg, hvor jeg køremæssigt oplever både gode og knap så gode sider. Den adaptive fartpilot, der er standard, fungerer udmærket, så den ikke aftager for meget på farten eller simpelthen er for voldsom når jeg møder en langsommere kørende foran mig. Desværre er der en del støj fra vejen – jeg kan ikke helt lokalisere støjen, men jeg synes det virker som om, det er skærmkasserne, der mangler noget isolering. Noget andet jeg gerne vil påpege, er den elektriske servoassistance på styretøjet. Egentlig er tanken ret smart, men i praksis er den ikke helt med. Når den ikke er i funktion slukker systemet nemlig. Det betyder, at der kommer sådan en tom fornemmelse når jeg igen drejer på rattet – simpelthen fordi systemet først skal tænde sig selv inden det skal arbejde. Og så skal du være opmærksom på støddæmperne som ikke er helt så arbejdsomme som de burde være. Små ujævnheder klarer den dog fint, men store huller i vejen eller høje kantsten mærker du tydeligt op gennem bilen.

Kia Ceed SW 1.4 T-GDI GT-Line

Pris: 341.995 kr. (inkl. ekstraudstyr) modellens startpris er 307.999 kr.
Motor: 1,4 T-GDI (turbobenzin)
Ydelse: 140 hk v 6000 omdr.
Max moment. 242 Nm v. 1500 – 3200 omdr.
Forhjulstræk
Gearkasse: 7-trins DCT dobbeltkobling
0-100: 9,4 sek.
Tophastighed: 206 km/t.
Forbrug: 15,9 km/ltr.
CO2 udslip: 144 g/km
Egenvægt: 1265 kg
Totalvægt: 1880 kg
Anhængervægt 1410 kg.

Kommentarer