Med den danske EU-kommisær Margrethe Vestager i spidsen, har EU-Kommisionen i går givet grønt lys til gigantfusionen mellem den italiensk-amerikanske Fiat Chrysler koncern og den franske koncern PSA som er moderselskab til Opel, DS Peugeot og Citröen.
Tilladelsen kommer, efter at selskaberne er gået med til at forpligte sig til bestemte betingelser. De skal sikre, at sammenlægningen ikke går ud over konkurrencen.
-Vi kan tillade sammenlægningen af Fiat Chrysler og SA, fordi deres forpligtelser vil facilitere adgang og udvidelse i markedet for små kommercielle varevogne. I andre markeder, hvor de to bilproducenter er aktive, vil konkurrencen forblive dynamisk efter sammenlægningen, siger EU’s konkurrencekommisær Margrethe Vestager, som er næstformand i EU-Kommissionen.
Bliver verdens fjerdestørste
Beslutningen er vedtaget efter en meget grundig undersøgelse af den foreslåede sammenlægning.
Synergieffekter ved fusionen er opgjort til 3,7 milliarder euro (knap 27,5 milliarder kroner). Markedsværdien for det nye selskab er opgjort til 50 milliarder euro (godt 372 milliarder kroner).
Efter planen skal sammenlægningen realiseres allerede i begyndelsen af det nye år. Dermed bliver koncernen verdens fjerdestørste bilselskab efter Volkswagen, Renault-Nissan-Mitsubishi og Toyota.
Teknisk får selskabet hovedsæde i Holland, men det vil fortsat have større kontorer i Milano, Paris, og New York. Fordelingen mellem de to parter bliver 50-50.
FCA, som også omfatter bilmærkerne Alfa Romeo, Jeep og Ram, kontrolleres stadig af den italienske Agnelli-familie, som grundlagde Fiat. Fusionen kommer på et tidspunkt, hvor den samlede bilbranche står over for meget store udfordringer. Især de ekstrem hårde emissionskrav fra EU går ondt på producenterne. Samtidig skal der udvikles nye elektrificerede biler, og der kommer hele tiden nye sikkerhedsstandarder.
Sammenslutningen får i øvrigt navnet Stellantis, men samtlige bilmærker som selskabet ejer beholder de nuværende navne.