DEL

Jeg har sagt og skrevet det en del gange efterhånden, og jeg gør det gerne igen. Jeg har ikke den store fidus til plug-in hybrid – heller ikke her efter at regeringen forleden, med støtte fra den røde fløj, har valgt at favorisere flere plug-in hybrider på finansloven. Det handler egentlig ikke så meget om selve bilerne, men mere alt det, der kommer efter. De fleste producenter har i panikkens skær skyndt sig at tilføje en elmotor på en benzin- eller dieselbil, hvilket bare ikke er det fedeste fordi tingene derved lettere kan gå i stykker. Og så tror jeg ganske enkelt ikke på, at teknologien vil holde mange år frem, og samtidig er jeg også alvorligt bange for, at folk simpelthen glemmer eller ikke gider at lade deres plug-in hybrid, og så er det lige pludselig langt fra en miljøforbedrende revolution, at køre plug-in hybrid, da langt de fleste phev’er ikke køre ret langt på literen når batteriet er tomt – ganske enkelt fordi bilen hele tiden skal slæbe rundt på et hybridbatteri som vejer pænt mange kilo.

Audi A6 plug-in hybrid – en tung djævel

Når det så er sagt, har jeg alligevel fine roser til denne testbil. Audi A6 med enten diesel- eller benzinmotor er jo nærmest garant for at være komfortens sande mester, og den titel vil jeg gerne klistre på Audi A6 50 TFSI e som bilen her retteligt hedder. Den har en effekt på 299 hk med et ret højt moment. 0-100 klarer den på lidt over 6 sekunder. Det lyder jo nærmest som en hurtig og potent bil, men det er slet ikke sådan, den føles. Da den har en køreklar vægt på hele 2,1 ton er den en tung djævel at komme rundt med. Takket være det intelligente firehjulstræk som bilen er udstyret med føles den dog slet ikke som en sumobryder ved OL, der har forvildet sig ud på 100 meter løbebanen, men når jeg jokker speederen i bund vil den selvfølgelig gerne fremad. Det sker blot med en ro og autoritet over sig som føles helt naturligt. Den er nøjagtig som sine søskende med rene fossilmotorer ufattelig komfortabel med masser af autoritet når den transporterer mig fra A til B. Jeg har ekstrem god siddekomfort i førersædet. Jeg kan ikke sådan lige komme i tanke om en anden bil i klassen, hvor jeg sidder bedre, og så er jeg som altid imponeret over den generelle kabinekvalitet Audi har i mærkets premiumbiler.

Audi A6 plug-in hybrid – til yderst skarp pris

Det mest interessante ved testbilen er imidlertid ikke, hvordan siddekomforten er. Det mest interessante er, at bilen er en plug-in hybrid, og at prisen er faldet ret meget i forhold til før regeringens nye finanslovsudspil. Nu koster bilen blot 505.097 kr, hvilket er 144.893 kr billigere end de 649.990 kr bilen kostede for blot få uger siden. Med et batteri på 14,1 kWh har den en opgivet rækkevidde på 50 km, hvis du udelukkende vil køre på strøm. I praksis er rækkevidden dog knap så lang. De fire gange jeg har ladet den, har jeg ikke haft strøm på batteriet til mere end 44 km kørsel. Det betyder dog, at du i teorien godt kan komme til og fra arbejde i bilen her kun på strøm, hvis du ikke har længere end de 22 km til og fra arbejdspladsen, 44 km alt i alt, som en gennemsnitsdansker på arbejdsmarkedet har. Du skal dog være opmærksom på, at jo mere motorvej du kører på strøm, des kortere rækkevidde har du i en plug-in hybrid som praktisk talt slet ikke er bygget til motorvejskørsel.

Audi A6 plug-in hybrid – nøgternt forbrugsbillede

For ligesom at se, hvor meget glæde jeg kunne få ud af hybridteknologien har jeg kørt den gamle rute 191 fra Esbjerg til Kolding to gange. Almindelig landevej hele vejen små 80 km alt i alt. Den ene vej kørte jeg med fuldt batteri fra starten. Vendte om i Kolding og tog samme tur igen, hvor der ikke var mere strøm på batteriet. Fordi det næsten altid blæser fra vest vurderede jeg, at det var mest fair at teste forbrugsmønstret med rygvind begge veje for at give så nøgternt et billede af forbruget som muligt. På den første strækning ud af Esbjerg med opladet batteri viste forbruget 25,7 km/ltr da jeg ramte byskiltet til Kolding. Anden strækning med tomt batteri havnede forbruget på 13,9 km/ltr. Dermed er konklusionen ikke overraskende, at du selvfølgelig skal huske at lade batteriet op inden du drager af sted ellers ender det med at blive dyre kilometer, du kører i din plug-in hybrid. Fedt er det i øvrigt, at navigationen taler sammen med drivlinjen, hvilket vil sige, at systemet selv finder ud af at gemme strøm til senere brug, hvis du er den miljøbeviste type, der gerne vil køre emissionsfrit i byerne.

Audi A6 plug-in hybrid – forældet teknologi

Med en ladehastighed på 7,3 kWh tager det cirka 2,5 time at lade den op, hvilket altså betyder, at du skal planlægge din opladning. De fleste ejere af plug-in hybrid biler har selvfølgelig en ladeboks derhjemme, men den kan du jo i sagens natur kun anvende når bilen holder trygt og godt hjemme i garagen. Skal du lade offentligt skal du altså håbe på, at din indkøbstur tager længere tid end normalt for ellers skal du sidde alt for længe og vente på, at dit hybridbatteri har fået godt med strøm på så du kan klare en længere strækning emissionsfrit. Også her mener jeg, at plug-in hybridteknologien er forældet, for dybest set så er jeg så godt som sikker på, at det er de færreste, der kører plug-in hybrid som synes det er fedt at holde ved en ladestander i længden. Det er spild af tid i min verden. Tid, der med fordel kunne bruges på langt vigtigere ting end at sidde med telefonen i hånden og tjekke Facebook. Omvendt så er det jo også ret fedt, at kunne købe en helt ny Audi A6 med firehjulstræk til blot en halv million kroner, hvor du faktisk ikke behøver at krydse noget som helst af på ekstraudstyrslisten. Hvem havde troet det for blot få år siden?

Audi A6 Limousine 50 TFSI e

Pris: 505.097 kr.
Ydelse: 299 hk
Slagvolumen: 1984 cm 3
Maks. ydelse: 185,00 kW 5.000 – 6.000 1/min kW (hk) ved omdr./min.
Maks. drejningsmoment: 370/1600 – 4500 Nm ved omdr./min.
Elektrisk drejningsmoment: 350 Nm
Systemets samlede drejningsmoment: 450 Nm
Batteritype Lithium-Ion 14,2 kWh
Strømforbrug 16.7 kWh/100 km
Elektrisk rækkevidde: 50km
Brændstofforbrug ved blandet kørsel: Benzin: 66,7 km/l | Strøm: 17,0 kWh/100 km
CO2-emissioner, blandet kørsel: 35 g/km
Bagagerumsvolumen: 530 liter
Tankindhold: 52 liter
Tophastighed: 250 km/t
Acceleration 0-100 km/t: 6,2 sek.
CO2-emissioner: 42 g/km
Køreklar vægt 2085 kg
Tilladt tagbelastning/kuglehovedtryk: 90/95 kg
Anhængervægt, m/u bremser: 2000/750 kg