EU: Slut med høje ladepriser

De vildt høje priser på opladning af elbiler skal være fortid, mener EU. Fremover skal prisstrukturen være mere fair.

Det har nærmest været det vilde vesten med priserne på opladning i det offentlige rum, hvor rigtig mange elbilister har oplevet at blive opkrævet ekstremt høje strømpriser, når de har betalt med en app eller en ladebrik.

Fra den 13. april 2024 bliver det nemmere at gennemskue betalingen på de indtil videre flere end 700.000 ladepunkter vi har i EU, og det er noget der glæder forbrugerøkonom i FDM, Ilyas Dogru:

– Vi modtager mange henvendelser fra bilister, der har betalt absurd høje ladepriser. Som vi forstår reglerne, sætter forordningen stop for de høje priser, men pålægger også ladeoperatørerne at have tydelige priser, så ladepriserne bliver mere gennemskuelige, siger han.

FDM har set flere eksempler på, at opladning startet med to forskellige ladeapps/brikker kan resultere i vidt forskellige priser for en opladning. Ved en opladning på 40 kWh på en elbil har der eksempelvis været prisforskelle på mellem 160 og 400 kroner. Endda på samme tidspunkt på samme lynlader. Eneste forskel er valget af betalingsmiddel. Det mest ekstreme man har kendskab til er en opladning, hvor en elbilist har betalt op mod 550 kroner for at lade 6,5 kWh.

Der kommer også et krav om nemmere betaling på alle nye ladere, der opsættes i EU fra den 13. april 2024. Det gælder for alle offentligt tilgængelige ladere, hvor ladepriserne på lynladere skal fremgå af skærmen, og hvor vi skal kunne starte opladningen med et betalingskort.

Ved langsomme ladere skal priserne inden påbegyndt opladning også være tydelige for elbilisten.

Ifølge FDM vil det fortsat være en mulighed at kunne starte opladning via en app eller ladebrik. Men EU’s krav mod forskelsbehandling mellem ladeoperatører og roamingapps/brikker betyder, at du vil kunne lade flere steder, og at prisforskellen vil være mindre.

EU stiller desuden krav om prismæssig åbenhed for opladning, men unionen giver fortsat ladeudbydere mulighed for, at de kan kræve betaling for enten strømmængden (kWh), ladetiden (minutter) eller for såkaldte spærreafgifter. Det sidste for at forhindre folk i bare at lade deres bil stå ved en ladestander når den er ladet helt op.

Del artikel

Har du også læst?