Renault Scenic Electric er nu prissat

Den kommende Renault Scenic E-Tech Electric, der er designet og produceret i Frankrig, er prissat skarpt fra starten i Danmark. Lige over 300.000 kroner for en rummelig og veludstyret version med 420 kilometers rækkevidde.  

Når den nye Renault Scenic E-Tech Electric lanceres i Danmark til maj bliver det til en ret skarp startpris. Prisen begynder ved 309.990 kroner for en Scenic Evolution-variant med 60 kWh batteri – 170 hk motor og en rækkevidde på 420 km. Den har som standard 19 tommer alufælge, adaptiv fartpilot og håndfrit nøglekort for blot at nævne nogle få af de features, den tilbyder selv fra den billigste version. Den lader med 130 kW DC og 22 kW AC.

Techno har det hele

Går du skridtet op hedder modellen Techno. Den fås både med 60 kWh og 87 kWh batteri. Udstyrsmæssigt er de to ens. Forskellen ligger primært tre forskellige steder. Batteristørrelsen, der gør at rækkevidden stiger med 205 km til 625 km. Samtidig kan du lade med 150 kW DC, og så er ydelsen også steget fra 170 hk til 220 hk.

Udstyrsmæssigt er de som nævnt ens. Det betyder 12 tommer førerdisplay, 12 tommer multimedieskærm med indbygget Google Automotive, elektrisk bagklap, trådløs mobilopladning og det innovative armlæn på bagsædet. Med 60 kWh batteri koster Scenic Techno 329.990 kroner, mens du giver 35.000 kroner mere – altså 364.990 kroner for den længere rækkevidde, den stærkere motor og den hurtigere opladning.

Iconic til feinschmeckere

Topversionen hedder Iconic og koster 384.990 kroner. Iconic fås udelukkende med det store 87 kWh batteri. Her er 20 tommer alufælge standard, contextual adaptiv fartpilot – altså en fartpilot der tager hensyn til sving, rundkørsler mm, el-justerbare forsæder med massage og Harman Kardon lydanlæg med otte højtalere og subwoofer standard. Igen lader denne med 150 kW DC og 22 kW AC

Fælles for alle versioner er, at de må trække beskedne 1100 kilo på anhængertrækket, og 22 kW AC lader er standard. Den køreklare vægt er 1750 kilo for versionen med 60 kWh, mens det store batteri på 87 kWh får bilen op på 1842 kilo. 

Designet og produceret i Frankrig

Renault Scenic Electric er designet, udviklet og produceret i Frankrig. Den er 4470 mm lang, hvilket er hele 27 centimeter længere end Megane Electric. Samtidig har den en akselafstand på 2780 mm – hvilket er ti centimeter længere end i Megane Electric. De ekstra centimeter kommer bagsædepassagererne til gode. Selv langlemmede passagerer har fin plads med 1860 mm i bredden og 1570 mm i højden. Bagagerummet sluger 545 liter med alle sæder oppe. Lægger man dem ned er der 1670 liter til rådighed.

Det første man bemærker, når man går ind i bilen, er lyden der tager imod en. Hvor er det man har hørt det lydunivers før? Hvis man har lyttet til den aldrende franske lyddesigner og musiker Jean Michel Jarre (75 år) vil man genkende hans specielle univers. Det er nemlig ham, der har designet lyduniverset i den nye Renault Scenic Electric – Både lydene i kabinen, velkomstsekvensen, men faktisk også den lyd bilen udsender, når den kører ved langsom fart for at advare fodgængere og cyklister. Så bliver det vist ikke mere fransk.

Innovativt glastag

Kigger man op, kigger man gennem et 1,65 m2 stort panoramatag, der er specieldesignet og udviklet i samarbejde med glasgiganten Saint Gobain Sekurit. Flydende krystaller i taget kan, når de tilføres en lille smule elektrisk spænding, lade mere eller mindre lys trænge ind. I alt fire forskellige indstillinger, som kan programmeres til at være forskellige alt efter, hvor man sidder i bilen, og hvilket lys og varmeindfald man har lyst til. Funktionen fungerer enten via google stemmestyring eller ved at betjene en kontakt lige over føreren. Taget er ekstraudstyr til 11.000 kroner og kan fås til både Techno og Iconic versionen.

Fokus på bæredygtighed

I Renault Scenic Electric er der tænkt bæredygtighed hele vejen rundt om produktet. Renault har som mål at reducere udslippet af CO2 med 80 % i 2030 – sammenlignet med 2019. Det betyder, at der er tænkt bæredygtighed fra produktion over brug til bortskaffelse.

Renault Scenic består af 24 % genanvendte materialer. Blandt andet er 40 % af det brugte aluminium genanvendt (80 % af aluminium i døre og kølerhjelm er genanvendt aluminium) mens 37 % af den stål, der er brugt, også er genanvendt. I kabinen er 80 % af materialerne på instrumentbordet genanvendte materialer (propylen fra industriaffald), mens kabinen generelt består af 26 % genanvendt materiale (plastik, stål og andre materialer). Måtterne i kabinen består af 54 % genanvendte plastikflasker og sædebetrækket er lavet af over 90 % genanvendte tekstiler.

Renault Scenic E-Tech Electric lanceres til maj, og Biltesteren får de første køreindtryk af bilen i midten af marts. Der er allerede åbent for ordre nu.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.

Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder – gratis!

Del artikel

Har du også læst?