Endelig kan vi vise billeder af den nye stationcar-udgave af Volkswagen ID.7. Bilen kommer til Danmark engang til efteråret.
Den klassiske stationcar har været en del af rygraden i Volkswagens modelprogram lige fra den første Passat Variant blev introduceret tilbage i 1974. Selvom udvalget af bilmodeller er mangedoblet siden, og der er kommet mange nye spændende karrosserityper til, er Volkswagen af den overbevisning, at den klassiske stationcar også har en fremtid i den elektriske omstilling. Den rolle får den nye ID.7 Tourer, der er baseret på ID.7 fastback, som allerede er lanceret i Danmark.
ID.7 Tourer har identiske ydre dimensioner med ID.7 fastback-versionen, og begge modeller måler 4.961 mm i længden og har en meget lang akselafstand på 2.971 mm med tilsvarende korte karrosseriudhæng som kendetegn. De to modeller adskiller sig fra hinanden ved den bageste sektion af taget, hvor designet på den elektriske stationcar er kendetegnet ved en længere buet taglinje, hvis linjeføring minder om en fusion mellem den klassiske Passat-stationcar og Arteon Shooting Brake.
På ID.7 Tourer strækker den buede taglinje sig langt tilbage mellem C- og D-stolperne og øger dermed højden i dette område. Takket være det længere tag og den stejlere bagklap tilbyder ID.7 Tourer endnu mere bagagerumskapacitet på 605 liter. Det er 73 liter mere end der kan være i fastback-udgaven.
Med bagsædets ryglæn lagt ned og bilen fuldt lastet helt frem til ryglænene på forsæderne og op til loftet øges bagagevolumenet til 1.714 liter mod 1.596 liter i fastback-versionen.
Dimensionerne for bagagerumsbunden er identiske i de to versioner af ID.7 og måler 1.075 mm fra bagagerummets læssekant frem til bagsædets ryglæn. Når bagsædernes ryglæn er foldet ned, øges længden på bagagerummets lasteflade til 1.948 mm, og den maksimale bredde mellem hjulkasserne er præcis 1.000 mm.
Den nye ID.7 Tourer er baseret på den samme elektriske drivlinje, som ligger i ID.7 fastback. Det vil sige, at ID.7 Tourer i første omgang introduceres med Volkswagens nye APP550-elmotor, der er integreret i og trækker på bagakslen og har en maksimal effekt på 210 kW (286 hk) og et drejningsmoment på 545 Nm.
ID.7 Tourer kommer med et 77 kWh (netto) Lithium-ion-batteri, der er placeret under gulvet mellem for- og bagaksel. Derudover lanceres der på et senere tidspunkt en Pro S-version af både ID.7 fastback og ID.7 Tourer, der får et 86 kWh-batteri (netto) og forventes at få en rækkevidde på henholdsvis 700 km og 685 km. På anhængertrækket klarer den beskedne 1200 kg.
Det 77 kWh store batteri i ID.7 Pro kan lynlade med op til 175 kW og lade fra 10 til 80 % strøm på batteriet på 28 minutter, hvor 86 kWh-batteriet i ID.7 Pro S kan lynlade med op til 200 kW (DC) og lade fra 10 til 80 % på under 30 minutter.
Den nye ID.7 Tourer forventes introduceret engang til efteråret. Priserne er endnu ikke klar.