DEL

Tilbage i 2018 besluttede den daværende regering, med hjælp fra Dansk Folkeparti, at vi skulle have lov til at køre lidt hurtigere på flere af de motorvejsstrækninger, hvor Vejdirektoratet, af en eller anden grund, fastholdt, at man kun måtte køre 110 km/t dengang man i 2003 vedtog, at hæve hastighedsgrænsen de fleste steder til 130 km/t.

For tre år siden var der flertal for at hæve hastighedsgrænsen på i alt 70 km motorvej fordelt på flere forskellige strækninger; Hirtshalsmotorvejen ved Hjørring Nord, Djurslandmotorvejen fra Lisbjerg til Løgten, Holbækmotorvejen på strækningen syd om Holbæk og Sydmotorvejen på Lolland-Falster fra Farøbroerne til Sakskøbing som alle er sat i drift, mens det derimod er trukket i langdrag med strækningen på den Fynske Motorvej mellem Odense og Nyborg samt på E45 i Trekantområdet, hvor hastighedsgrænsen hæves mellem Fredericia og Vejle samt mellem Kolding og Skærup. Derudover bliver det også tilladt med 130 km/t på Esbjergmotorvejen i østgående retning ved Esbjerg Lufthavn.

Vejdirektoratet har på det seneste været i gang med at løfte trafiksikkerheden på de sydjyske strækninger ved Esbjerg og i Trekantområdet, mens man endnu ikke er klar på den østfynske strækning.

For at skabe størst mulig trafiksikkerhed har Vejdirektoratet etableret rumleriller mod midterrabatten samt opsat påkørselsdæmpere på eksisterende autoværn og forlænget autoværnene, hvor det er skønnet nødvendigt i forhold til en udvidelse af vejens sikkerhedszone. Enkelte steder er der også fjernet beplantning, der stod inden for den nye, udvidede sikkerhedszone. 

130 km/t på strækningen ved Esbjerg samt strækningerne i Trekantområdet træder i kraft fra i morgen fredag den 30. juli.