DEL

Fra 2035 vil det ikke længere være tilladt at sælge diesel- og benzinbiler i EU. Sådan bliver virkeligheden, hvis vi skal tro et forslag fra EU-kommisionen som i dag er blevet præsenteret for de 27 medlemslande.

Forslaget er pakket ind i et udspil til, hvordan de forskellige lande skal reducere deres CO2-udslip markant – på trods af, at de samme lande allerede én gang har vedtaget, at den samlede CO2-udledning i 2030 skal være reduceret med 55 procent i forhold til udslippet i 1990.

I dag er der så kommet et bud på, hvordan landene skal nå det ambitiøse mål.

– Vi har målene, vi har klimaloven, og i dag kommer så køreplanen, sagde EU-Kommissionens formand, Ursula von der Leyen på et pressemøde i Bruxelles tidligere i dag.

Allerede fra 2030 kommer der som bekendt nye, skrappere regler for diesel- og benzinbiler. Til den tid skal CO2-udledningen fra transportmidlerne altså være bragt ned med 55 procent i forhold til det nuværende niveau.
Og i 2035 skal de så være nedbragt med 100 procent, som – skåret ud i pap – betyder, at der ikke kan sælges nye biler, der bruger fossile brændstoffer.

Til gengæld kommer der også nye regler, som sikrer, at el- og brintbiler kan overtage rollen som vores foretrukne biler. Reglerne vil kræve, at alle medlemslande garanterer, at elbiler kan blive ladet op for hver 60 kilometer ved alle motorveje, mens der skal være ladestationer for brintbiler for hver 150 kilometer på samtlige motorveje i EU.