Direktør frygter for elbilsalget

Det går fint med salget af elbiler, men hos De Danske Bilimportører er man bekymret for det fremtidige salg på grund af manglende politisk handling.

Der har over årets første seks måneder været fremgang i antallet af nyregistrerede biler. Det skyldes en generel positiv efterspørgsel i markedet, samt at der nu er bedring i forsyningskæderne, der har haft det svært det seneste år.

Bilbestanden i Danmark voksede med over 19.000 personbiler i det første halvår af 2023, hvilket er 7.000 flere end den samlede vækst i bestanden for hele 2022.

-Det første halvår af 2023 har heldigvis brudt med den tilbagegang, som vi oplevede i bilsalget i 2022. Vi glæder os derfor over, at bilsalget år til dato har været højere end i 2022, siger administrerende direktør for De Danske Bilimportører Mads Rørvig.

Det elektriske bilsalg var i stødet

Fra d. 1. januar – 30. juni 2023 blev der solgt 84.334 nye biler ude hos de autoriserede nybilsforhandlere, hvor af de 26.166 er elbiler. Det er en stigning på 115,3 procent for salget af elbiler sammenlignet med samme periode sidste år, hvor salget løs på 71.327 biler i årets første seks måneder. Det betyder, at de elektriske biler gennemsnitligt stod for 31 procent af alle indregistrerede biler i perioden i år. Dermed er det altså stadig de benzin- og dieseldrevne biler der står for langt det største salg.

Pr. 30. juni 2023 udgjorde elbiler beskedne 5,2 procent af den samlede bilbestand, til sammenligning udgjorde de endnu mindre, 3,16 procent, på samme tidspunkt sidste år, hvilket altså er en fremgang på 2,04 procentpoint. Den totale bilbestand oplevede en vækst på 0,5 procent i perioden.

Selvom 5,2 procent ud af den samlede bilbestand, der omfatter flere end 2,8 millioner personbiler, måske ikke lyder af meget, så udgjorde elbilerne blot 0,73 procent for tre år siden. Årsagen til stigningen er især den politiske beslutning om at favorisere elbilerne med afgiftsfritagelser, men også at der er kommet langt flere elbilmodeller på markedet, distancen, på hvor langt elbiler kan køre på en opladning spiller naturligvis også ind.

Afgiftsstigninger kan blive en bremseklods for elbilsalget

Danskerne er følsomme over for afgiftsændringer og med de forestående afgiftsstigninger, der ser ud til at komme på elbiler fra 2026, så er der stor risiko for, at interessen for elbiler vil dykke. Herefter vil det med de nuværende regler alt andet lige blive billigere at købe fossile biler end tilsvarende elbiler. Dermed er det ikke sikkert, at vi bilkøbere vil fortsætte med at købe elbiler – i samme omfang som nu – efter 2026.

– Selvom salget af elbiler har været i rivende udvikling de seneste år, så er vi hos De Danske Bilimportører bekymrede for, hvordan det vil se ud fra 2026. Med den nuværende lovgivning, om udfasning af de lukrative afgiftsreduceringer ved køb af nul-emissionsbiler, frygter vi for, at den elektriske udvikling vil få en hård opbremsning. Der er behov for rettidig politisk handling, som sikrer, at afgifterne tilpasses markedssituationen, således at omstillingen fra fossile biler til grønne ikke går tilbage, siger  Mads Rørvig, administrerende direktør i De Danske Bilimportører.

Den mest solgte bil i Danmark i årets første seks måneder er Tesla Model Y med 8.665 solgte eksemplarer foran Peugeot 208 og Ford Kuga, der er solgt i henholdsvis 2.661 og 2.344 eksemplarer.

Del artikel

Har du også læst?