DEL

Volkswagen introducerer nu en komplet nyudviklet Caddy Cargo som Biltesteren var til præsentation på i Tyskland i oktober. Det er 5. generation af den lille, kompakte varevogn, der er solgt i mere end 3 millioner eksemplarer. Caddy introduceres i første omgang som varebil under navnet Cargo, og til januar følger introduktionen af den længere og mere rummelige Maxi-version samt nye benzinmotorer.

For første gang er Caddy bygget på MQB-platformen ligesom Golf 8, som så har muliggjort introduktionen af en række nye teknologier. Det betyder, at den nye Caddy kan bestilles med assistentsystemer som Travel Assist, den nyeste generation af online infotainmentsystemer og digitaliserede funktioner og instrumentering. Med skiftet til MQB-platformen har Caddy fået over 7 centimeter længere akselafstand og måler nu 2.755 mm mellem akslerne.

Karrosseriets nye dimensioner bidrager til at gøre Caddy mere rummelig, således at en Cargo-version nu har 3,1 kubikmeter varerum, og i Maxi-versionen vokser det til hele 3,7 kubikmeter. Caddy er også blevet bredere, så det nu er muligt at læsse en Europalle sideværts ind, mens 14 cm bredere skydedøre betyder, at man kan læsse yderligere en Europalle ind den vej. Med MQB-platformen følger også en ny bagaksel den frigør ekstra plads i varerummet fordi den simpelthen har fået en mere kompakt konstruktion.

Interiøret i den nye Caddy er forandret en del og er – afhængig af udstyrsversion – 100% digitaliseret, hvilket har gjort betjeningen endnu mere intuitiv. Caddy kan nu udstyres med high-tech detaljer som Digital Cockpit og kommer med den nyeste generation af infotainmentsystemer, der har fra 6,5” til 10” touchskærme og er online via et eSIM-kort. Det nye airconditionanlæg har digitaliserede funktioner, hvor du fx justerer temperaturen ved blot at stryge en finger henover en skala. Ligeledes aktiveres andre funktioner som nærlys, tågelys eller afdugning af frontruden via et touch-panel på instrumentbordet.

Sikkerheden har også fået et markant løft i den nye Caddy, der nu kan fås med op til 19 assistentsystemer, der enten er opgraderede eller helt nye. Blandt de nye assistentsystemer kan nævnes Travel Assist, der kombinerer den adaptive fartpilot og vognbaneassistenten og tillader assisteret kørsel fra stilstand til topfart. Ny er også en automatisk nødbremse, der også bremser bilen, hvis den svinger og krydser en vognbane, hvor der kommer modkørende trafik. Caddy kan også udstyres med Trailer Assist, der assisterer ved manøvrering med en trailer, akkurat som vi kender det fra Crafter og Transporter.

Motorprogrammet i den nye Caddy består af den nyeste generation af 2,0 turbodieselmotorer (75, 102 og 122 hk), der alle er udstyret med et partikelfilter og Twin dosing-system, som gør dem til nogle af de reneste dieselmotorer i verden. TDI-motorerne er ikke kun effektive til at reducere emission, de er også yderst brændstoføkonomiske og har et brændstofforbrug, der er reduceret med 10-15% afhængig af motorvariant.

Priserne for den nye Caddy Cargo starter ved 134.797 kr. for en 2,0 TDI med 75 hk og 6-trins manuelt gear, mens en 2,0 TDI med 102 hk koster fra 146.617 kr. og den 122 hk stærke 2,0 TDI koster henholdsvis 169.139 kr. med 6-trins manuelt gear og 182.022 kr. med 7-trins DSG-gearkasse.

Caddy Cargo kan også leases for en månedlig ydelse fra 1.299 kr. og en udbetaling på 27.500 kr. ekskl. moms. for en version med en 75 hk 2,0 TDI-motor. Prisen gælder for en operationel erhvervsleasing, der løber over 48 mdr. og er inkl. 60.000 km og et service- og reparationsabonnement.