DEL

Mens vi alle går og venter på, hvordan bilafgifterne for 2021 kommer til at se ud, kommer der nu en undersøgelse fra Miljøorganisationen Transport & Environment, som viser, at plug-in hybrid biler slet ikke er så miljøvenlige som mange måske er blevet fortalt. Organisationen, der har hovedsæde i Belgiens hovedstad Bruxelles, fortæller i en pressemeddelelse, at BMW X5, Mitsubishi Outlander og Volvo XC60 – alle med plug-in hybrid teknologi – har været igennem omfattende tests, som viser, at bilerne i virkeligheden udleder mellem 28 og 89 procent mere CO2 end de officielle tal fra bilproducenternes side. Testen er foregået med fuldt opladet batteri under optimale forhold. Når batterierne var tomme udledte de tre biler op til 8 gange så meget CO2 som officielt angivet. Lod man benzinmotorerne lade batterierne op, for at gemme strøm til senere brug, så udledte de tre plug-in biler op til 12 gange mere CO2.

Plug-in hybrid er falske elbiler

– Plug-in hybrider er falske elbiler, siger senior director hos Transport & Environment, Julia Poliscanova: “Bilerne er bygget til laboratorietests og skattelettelser, ikke til rigtig brug. Vores tests viser, at selv under optimale forhold med et fuldt batteri forurener bilerne mere end annonceret. Medmindre du kører dem blødt, kan CO2-udslippet springe skalaen. Regeringerne bør stoppe med at favorisere disse biler med milliarder af skatteydernes penge,” siger Julia Poliscanova.

Holland har luret fidusen

Som aftalen her i landet er nu, får købere af plug-in hybridbiler en kæmpe skatterabat, men indtil videre kun frem til nytår. Hvad der sker herefter er der stadig ikke klarhed over. I Holland fandt man allerede for flere år siden ud af, at plug-in hybrid ejerne ikke gad oplade deres hybridbatterier og i stedet blot kørte bilerne som almindelige fossilbiler – ganske enkelt købt fordi der var store skatterabatter til køberne.

Producenterne risikerer gigantiske bøder

Plug-in hybrid bilerne er dog ekstremt vigtige for bilproducenterne, fordi de rent faktisk også bliver begunstiget, nemlig af EU. Inden udgangen af 2020 skal producenternes samlede flåde af biler have et CO2-gennemsnit på under 95 g/km. Går dette regnestykke ikke op, står EU-systemet klar med bødeblokken. Og det er ikke småpenge, der er tale om. Det er flere milliarder kroner producenterne risikerer at få, hvilket de i sagens natur ikke er specielt meget interesseret i.

EU har dog lavet en deal med producenterne, der går ud på, at de såkaldt “grønne biler” tæller for 2 fordi de – på papiret – udleder under 50 gram CO2 pr. km, og på den måde – igen på papiret – udjævner det samlede CO2-regnskab. Det er så her, at Transport & Environment mener, at plug-in hybrid bilerne slet ikke er så grønne som EU tror. En anden undersøgelse har i øvrigt tidligere vist, at plug-in hybrid biler reelt kun kører på strøm 10 procent af tiden. Resten er på diesel eller benzin, hvor bilen så trækker rundt med en bil der er cirka 300 kg tungere end en tilsvarende bilmodel uden hybridbatteri. Den slags koster selvfølgelig på forbruget.