For tre uger siden kunne vi vise de første officielle billeder af den nye Dacia Sandero og søsterbilen Sandero Stepway. Dengang var der ingen info om, hvordan bilen ville komme til at tage sig ud inde i kabinen, men nu er rumænerne klar til at vise os lidt mere af det, vi kan glæde os til når bilen kommer i handlen.
Stående på helt ny platform, CMF-B platformen som også er platform for den nye Renault Clio- i et helt nyt design og med et interiør, der har gennemgået en mindre revolution – er den nye Sandero og Sandero Stepway et kæmpe skridt op for Dacia.
De tørre tal siger, at bilen er vokset 19 mm i længden, 21 mm i bredden, og at den er blevet 20 mm lavere. Det betyder for de inde i bilen, at der er blevet 42 mm mere knæplads på bagsædet, og at der er blevet plads til 8 liter mere i bagagerummet, så det nu rummer 328 liter.
Den nye Sandero/Stepway er lavere og bredere end før, og forruden har en stejlere vinkel, der bidrager til bilens endnu mere dynamiske design, fortæller den danske Dacia-importør. Med nye LED-lygter med en markant Y-signatur, får bilen sin egen og langt mere genkendelige lyssignatur.
Koblet til en markant kølergrill/hjelm er designet markant, uden at Dacias grundlæggende praktiske kvaliteter ofres. Blandt andet kan tagrælingen på Stepway transformeres til et roof rack – simpelt og enkelt.
Men det er især bag rattet, der nu både justeres i dybden og i højden, at man for alvor mærker, at der er en ny Sandero i byen.
Sæderne er helt nye og yder langt bedre støtte end tidligere med væsentlig bedre ergonomi – og der er langt flere muligheder for at justere højde og dybde på sæderne, så man finder den optimale siddeposition.
Dacia tilbyder også et helt nyt mediasystem, som helt fra den laveste udstyrsvariant, tillader at styre radio/streaming, navigation og telefonen fra din egen mobiltelefon, der monteres ved instrumentbordet. Går du op i udstyrsniveau, så kan du nyde to systemer, der benytter en integreret skærm, Media Nav og Media Display hedder disse.
Sikkerheden er forbedret markant i den nye Sandero og Sandero Stepway. Selve konstruktionen er stærkere og standard er nu seks airbags og en lang række sikkerhedssystemer som AEB (Advanced Emergency Breaking) og eCall i tilfælde af et uheld. Desuden er det nu muligt at få keyless entry. En lille, men ret genial feature, hvor du blot lader nøglen blive i lommen, og når du nærmer dig bilen så låser dørene op. Forlader du bilen med nøglen i lommen, så låser dørene.
På motorsiden er det desværre fortid med diesel. Nu er benzin eneste mulighed – enten en variant med 90 hk og manuel gearkasse, elller 95 hk med CVT-gearkasse.
Herhjemme forventes Sandero og Sandero Stepway at få dansk debut i midten af februar 2021. Endnu er priserne ikke på plads.