Fremtidens Groupe Renault blev offentliggjort tilbage i januar. Groft sagt blev den delt i fire separate enheder. En af dem er Dacia, der nu i et tæt samarbejde med Lada er en enhed, der skal effektivisere og udvikle fremtidens robuste value for money biler. Med andre ord blev de næste fem års Dacia strategi afsløret.
Som et helt konkret symbol på, hvad det betyder, lanceredes konceptbilen Dacia Bigster, der ikke alene viser fremtiden for Dacia, men som også sparker hul i det glasloft, der hidtil har hvilet over Dacia. Nemlig, at Dacia hører til i B-segmentet. Men det er slut nu.
Nu udvides paletten både op i størrelse og væk fra benzin og diesel. Mens Dacia Bigster er en C-segment bil, så er den kommende Dacia Spring en kompakt 100 procent elektrisk bybil med plads til fire granvoksne personer. Den er blevet kaldt Dusters elektriske lillebror, og det er ikke helt forkert.
Men uanset hvilken bil og platform som Dacia præsenterer, så slås det nu fast én gang for alle:
-Dacia forbliver Dacia. Et bilmærke, der altid leverer pålidelige, autentiske og første og fremmest value for money biler. Dacia har kontinuerligt leveret den ene simple, pålidelige bil og attraktive bil efter den anden de seneste 15 år. Med gennemprøvet teknik fra Renault har Dacia gået sin sejrsgang gennem 44 lande og har leveret mere end syv millioner biler, siger CEO for Dacia og Lada Denis Le Vot.
Dacia Sandero og Dacia Duster har konsekvent ligget nummer et, når det handler om salg til private i Europa og med et tættere samarbejde med Lada og med flere finansielle muskler, kan Dacia tage næste skridt.
Med udgangspunkt i den nye CMF-B platform, der udviklet i Renault/Nissan-alliancen, er det muligt for Dacia og Lada, at bevæge sig fra at have fire forskellige platforme til kun at benytte en, og at gå fra 18 body types til 11. Den nye platform åbner også for muligheden for forskellige teknologier – både traditionel benzin og diesel, men også hybrid og 100 procent el. Platformen er allerede benyttet på den nye Sandero og Stepway som netop er lanceret – men ude i fremtiden ligger endnu tre biler fra Dacia som kommer på samme platform. Alt sammen en del af en femårsplan, der ifølge Dacia selv, vil det rumænske bilmærke mere attraktiv end nogensinde.