Her er Audi e-tron GT quattro og RS e-tron GT

Endelig kan vi vise officielle billeder af den nye Audi e-tron GT quattro og søsterbilen RS e-tron GT. I november viste vi en præsentationsvideo af en prototype på RS’eren, men her kunne vi ikke vise noget fra bilens interiør. Det kan vi så nu i billedgalleriet nederst. Audi e-tron GT er 4,99 meter lang, 1,96 meter bred og kun 1,41 meter høj. Fælgstørrelserne går op til 21 tommer, og bremseskiverne – der kan tilvælges i både tungstenkarbidbelagt stål og kulfiberkeramik – har en diameter på op til 420 millimeter.

Interiøret matcher også med et klassisk Gran Turismo design. Forsæderne er installeret i en sportslig lav position og adskilt af en bred midterkonsol, og bagsæderne skulle give tilstrækkelig plads til voksne passagerer.

I familie med Porsche Taycan

Afhængigt af modellen yder elmotorerne hhv. 350 kW (476 hk) og 630 Nm i e-tron GT samt 440 kW (598 hk) og 830 Nm i RS e-tron GT. Launch control giver en boost-ydelse på hhv. 390 kW (598 hk) og 475 kW (646 hk) i op til 2,5 sekund, hvilket giver mulighed for dynamiske spurter fra 0 til 100 km/t på hhv. 4,1 og 3,3 sekunder. 200 km/t er klaret på 11,8 sek. i RS e-tron GT, og tophastigheden er på hhv. 245 km/t og 250 km/t.

De to permanent aktiverede synkronmotorer i e-tron GT er placeret på for- og bagaksel og arbejder yderst effektivt. Nøjagtig som på Porsche Taycan, som den deler platform med, sender den bageste elmotor sine kræfter til en 2-trins gearkasse, hvor 1. gear med kort udveksling giver en forrygende acceleration ved igangsætning med Launch Control og den tilhørende boost-funktion. Launch Control er muligt i Audi drive select køreprogrammet Dynamic, hvor e-tron GT altid sætter i gang i 1. gear. I køreprogrammerne Efficiency og Comfort sætter e-tron GT i gang i 2. gear, men det er muligt at aktivere 1. gear i Comfort ved kickdown. Generelt set forbedrer det 2. gear med lang udveksling effektiviteten og muliggør kørsel med høj hastighed.

Undervognen hviler også i en balance mellem dynamik og komfort, hvilket blandt andet skyldes teknologier som fx Audi drive select, firehjulsstyring, reguleret støddæmpning, 3-kammer-luftaffjedring, elektrisk quattro firehjulstræk og bagakseldifferentialespærring.

Da Audi også mener, at det dynamiske kunstværk samtidig skal lyde godt, har man komponeret en unik lyd til e-tron GT, der lyder kraftfuld og progressiv og afhænger af acceleration og hastighed men også af Audi drive select mode. Det er muligt at tilvælge e-tron sportslyd, hvor højttalere giver lyd både inde i bilen og uden for bilen. 

800 volts opladning

Audi e-tron GT har to ladeporte, der er placeret bag forhjulene. I begge sider er der mulighed for AC-opladning med op til 11 kW (22 kW som tilvalg følger efter markedsintroduktionen), mens DC-opladning sker i højre side. 800 volts teknologi muliggør hurtig DC-opladning med en effekt på op til 270 kW, hvilket giver korte ladetider, hvor man på kun 5 min. får ca. 100 km rækkevidde. Det giver samtidig en ladetid fra 5-80% SoC på 22,5 min. ved optimale ladeforhold.

Lithium-ion-batteriet er placeret mellem akslerne og giver et lavt tyngdepunkt, som en sportsvogn skal have, og en vægtfordeling mellem for- og bagaksel meget tæt på den ideelle 50:50. Batteriet har en nettokapacitet på 85 kWh (brutto 93 kWh), hvilket muliggør en rækkevidde på op til 479 km for e-tron GT og 465 km for RS e-tron GT.

High-tech termostyring

Fire separate kølekredsløb regulerer temperaturen i højspændingskomponenterne og i kabinen, og de kan sammenkobles efter behov. Hvis føreren for eksempel ønsker kraftig acceleration adskillige gange i træk, kobles batteriets kølevæskekredsløb sammen med klimaanlæggets kølemiddelkredsløb, og drivlinjens ydeevne kan derved holdes på et konstant højt niveau. Kølemiddelkredsløbet hjælper også med afkøling under DC-opladning, der kan varme batteriet op til 50 grader.

e-tron GT er samtidig som standard udstyret med en varmepumpe, der opvarmer kabinen med overskudsvarme fra højspændingskomponenterne. Dette kan kraftigt reducere det tab af rækkevidde, der forårsages af klimaanlægget – især om vinteren.

Remote parkeringsassistent

Audi e-tron GT quattro og RS e-tron GT introduceres med en bred vifte af førerassistentsystemer. Remote parkeringsassistenten er et af højdepunkterne i Assistentpakke Parkering med remote parkeringsassistent plus. Den manøvrerer Audi e-tron GT ind og ud af en parallel eller vinkelret parkeringsbås ved blot at trykke på en knap. Føreren er stadig ansvarlig for manøvren og kan forblive inde i bilen eller stige ud og starte samt overvåge parkeringsmanøvren via myAudi-appen på sin smartphone. Ved at holde den tilsvarende knap nede, kører bilen langsomt ind i parkeringsbåsen, i flere manøvrer hvis nødvendigt. Når bilen har nået sin endelige position, slukker den motorerne, aktiverer parkeringslåsen og låser dørene.

Audi e-tron GT er den første 100% elektriske Audi, der bygges i Tyskland, hvor den ruller af samlebåndet på Audi Böllinger Höfe fabrikken i Neckarsulm.

Bilerne er i Danmark snart

Audi e-tron GT quattro og RS e-tron GT kan opleves hos de danske Audi forhandlere i maj 2021. Der åbnes dog allerede for bestillinger i Danmark fra den 18. februar, og bestiller du som en af de første, får du leveret din e-tron GT quattro eller RS e-tron GT allerede til maj. Prisen på e-tron GT quattro er 929.990 kr., mens RS e-tron GT starter på 1.419.990 kr.

Forbrugsangivelser (WLTP)

(Angivelser vedr. strømforbrug er afhængigt af den valgte dæk-/fælgstørrelse samt tilvalgt ekstraudstyr.)

Audi e-tron GT quattro
Elektrisk forbrug ved blandet kørsel: 20,3 kWh/km
Rækkevidde: 479 km

Audi RS e-tron GT
Elektrisk forbrug ved blandet kørsel: 21,0 kWh/km
Rækkevidde: 465 km

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.

Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder – gratis!

Del artikel

Har du også læst?