Med Dacias nye konceptbil – Dacia Bigster – bevæger Dacia sig for første gang op i C-segmentet. Den nye SUV er 4.6 meter lang. Bag de ydre dimensioner gemmer, der sig et rummeligt indre som man endnu ikke er klar til at vise eller sige mere om. Det ligger dog fast, at Bigster, når den går i produktion, vil kunne fås med el-og hybridmotorer. Det er dog endnu ikke offentliggjort, hvornår Dacia Bigster går i produktion.
Gennem de seneste 15 år har Dacia haft succes med opskriften på at skabe billige og driftssikre biler. Både Dacia Duster og Dacia Sandero er blændende eksempler på dette. Med salg i 44 lande og indtil nu syv mio. solgte biler, er Dacia en ubetinget succes for de franske ejere i Groupe Renault.
For yderligere at styrke sin position investerer Dacia i en fælles platform, der gør det muligt at gå fra fire forskellige platforme til blot en enkelt – en platform, som passer til i alt 11 forskellige karosserivarianter.
Allerede nu er Dacia aktuel med introduktionen af den nye Dacia Sandero og Sandero Stepway, og om kort tid introduceres den fuldelektriske Dacia Spring Electric. Bilen, der inden den overhovedet er lanceret, bliver kaldt for Europas billigste elbil, der både er designet som varevogn, delebil og som almindelig personbil.
– Dacia forbliver Dacia. Vi vil altid tilbyde robuste biler til attraktive priser. Men med etableringen af en ny forretningsenhed, hvor Dacia knyttes sammen med Lada, kommer vi til at benytte den fælles CMF-B platform, og vi vil udnytte synergien med Lada til udvikling af nye fælles produkter. Første produkt vil blive en SUV i C-Segmentet, siger Denis le Vot VD for Dacia og Lada.