DEL

Stifteren af det kinesiske bilmærke Nio, 46-årige William Li, har masser af ambitioner. Den største ambition lige nu er at hans luksuriøse sedan Nio ET7, der er designet i Nios designcenter i München, kommer til at revolutionere og indtage Europa meget snart. Ifølge mediet CNBC er det i hvert fald planen, at bilen som det første lanceres i Europa måske allerede til foråret. Herefter vil man sende flere bilmodeller ud på det europæiske marked. 

Det er meget sparsomt med oplysninger om Nio ET7 for nuværende, men det er kommet frem, at bilens rækkevidde er på 1.000 km inden der skal strøm på batteriet igen. Dermed har Nio ET7 en klar fordel i forhold til andre elbiler, der har en noget kortere rækkevidde.  

Sidste år producerede Nio Inc små 44.000 biler, og til dato har virksomheden en markedsværdi på hvad der svarer til 560 milliarder kroner. På aktiemarkedet kører det i øvrigt ret godt for den kinesiske virksomhed, der alene i 2020 har oplevet en aktiestigning fra små 4 dollars til knap 50 dollars for en enkelt aktie.

Nios topmoderne bilfabrik ligger ved byen Hefei i det østlige Kina. Her har man i nogle år produceret crossovers og en SUV model ligesom det også er blevet tid til at lancere en sportsvogn. ET7 er Nios første sedan.