DEL

Som alle andre bilproducenter har Renault også, med voldsomt pres fra EU, valgt at sadle markant om og satse benhårdt på elektrificerede biler. Den nye topchef hos Renault, italienske Luca de Meo, har netop præsenteret, hvad der konkret ligger i begrebet Renaulution – et begreb han lancerede i kort før jul. Ikke overraskende betyder Renaulution en revolution i Renault. 

De næste fem år bliver således ret travle med lanceringen af ikke færre end 14 nye modeller. Syv af disse befinder sig i C/D segmentet – altså store biler. Og syv ud af de 14 biler vil være hel-elektriske bygget på to dedikerede elbilplatforme – CMF-EV og CMF-B EV. De resterende modeller vil kunne fås i hybridversioner. Planen er, at C/D segmentet skal udgøre 45 % af Renaults salg i fremtiden. 

Sjælen i et mærke, ligger i dets historie, og uden at kigge tilbage – men derimod fremad, præsenterer Renault også en helt ny prototype, der i den grad hylder fortiden, men connecter med fremtiden. 

Der er tale om den nye Renault 5 prototype. Med stærke designdetaljer fra fortidens kultbil, stoftag, brede skærme og kompakt ydre, tager man med ny teknologi Renault 5 ind i fremtiden, som en 100% elektrisk bil. Hvornår bilen præcis lanceres kan Renault endnu ikke sige. Det ligger dog fast, at det sker senest i 2024.

Renaulution betyder også fortsat lederskab i Europa, når det handler om bæredygtig transport. Allerede nu har Renault mere end 300.000 elbiler på vejene, med mere end 10 års erfaring indenfor elbiler og elektromobilitet. 

Seneste skud på stammen er E-TECH teknologien, en hybrid teknologi med mere en 150 patenter, og med erfaringer fra Formel 1 – og rejsen fortsætter. Det sker gennem øget elektrificering og brintløsninger til LCV-markedet i et tæt samarbejde med Plug Power, der ved en masse om brændselscelleteknologi. 

Teknologisk vil Renault fremme ”The Software Republic”, et åbent økosystem, dedikeret til udvikling af software, data, cybersecurity og mikroelektronik. Centralt i den teknologiske udvikling hos Renault står ”The Software Factory”, der samler mere end 1.000 ingeniører specialiseret i udvikling af software, data og cloud services – og dette er blot begyndelsen

– Hos Renault omfavner vi effekterne af disruption og skaber vores egen nye bølge. Det handler om at bringe modernitet til den automotive industri. Vi vil styrke vores lederskab indenfor elbiler, og vi investerer i brint med det formål at blive den grønneste bilproducent i Europa i 2025. Vi vil også være et Tech brand. Gennem in-house udvikling via vores Software Republic, et åbent økosystem, der skal medvirke til at udvikle europæisk ekspertise indenfor felter som f.eks. data og cybersecurity, får vi en konkurrencemæssig fordel som brand med high tech connected services, siger Luca de Meo.

Renault vil med andre ord udvikles sig massivt indenfor tre områder. Tech, service og ren energi.Som Tech brand stiller Renault sig i spidsen for et teknologisk økosystem, hvor man sammen med samarbejdspartnere vil samle ekspertise og bygge europæisk know how og beskytte vores suverænitet, når det handler om nøgleområder som big data. Konkret vil det gøre Renault i stand til at udstyre vores biler med cutting edge AI teknologi og cyber security systemer. 

Som servicebrand skal man tilbyde de bedste løsninger. Blandt andet vil Renault allerede fra næste år introducere My link – et helt nyt infotainmentsystem med indbygget Google funktioner. Renault vil dermed være den næste bilproducent, der tilbyder Google services til sine biler efter Volvo.

Men der er også tænkt på bæredygtighed – og hvordan vi kan bevare vores biler længere end i dag. Takket være den ombyggede fabrik i Flins udenfor Paris vil man ombygge mere end 100.000 ældre biler om året, så de passer til nutiden. For eksempel ved at ombygge små dieselvarevogne til at køre på biogas eller el. Også når det handler om at håndtere brugte batterier har Renault en klar strategi for, hvordan disse kan få et andet eller måske tredje liv efter at have udtjent deres ”værnepligt” i biler.