DEL

Citroën C5 X bryder fuldstændig med designkoderne i D-segmentet og fremstår som en unik model, der blander elementer fra den traditionelle sedan og stationcar i en cocktail tilsat et twist af SUV. Resultatet er en crossover fastback med en coupé-inspireret profil. Citroëns v-formede lyssignatur er integreret på både front og bagende, hvilket understreger slægtskabet med den nye C4.

Frihøjden er øget for at understreget SUV wannabe-looket og for at tilbyde kunderne en højere køreposition. I tråd med dette er C5 X i de fleste versioner udstyret med 19” hjul. Den har en længde på 4,805 m, en bredde på 1,865 m og er 1,485 m høj, hvilket størrelsesmæssigt placerer den i hjertet af D-segmentet. Akselafstanden er 2,785 m og det giver gavmilde pladsforhold for passagerne på bagsædet.

Masser af komfort

Kabinen i Citroën C5 X byder passagerne velkommen med komfortabel fransk elegance, hvor der ifølge Citroën selv, har været fokus på at skabe praktiske løsninger kombineret med underspillet teknologi. Det har været en prioritet at skabe rummelighed både for og bag, hvor der er god benplads, albuerum og ikke mindst loftshøjde.

Komforten understreges af sæderne, som har en særlig polstring og er udført i et tykkere skum med en ekstra tæthed. Disse kompletteres af Citroëns signatur: Advanced Comfort-affjedringen med progressiv hydrauliske stop, der i C5 X PHEV versionen er taget et skridt videre, idet der her er tale om en aktiv, justerbar affjedring med tre forskellige indstillinger.

C5 X rummer en stationcars praktiske features. Bagagerummet er på hele 545 liter og kan forøges til 1.640 liter med bagsæderne nedfoldet, hvilket desuden giver et helt fladt gulv. Den har en bred åbning med lav læssehøjde og mulighed for håndfri åbning.

I tråd med Citroëns ë-Comfort filosofi tilbydes C5 X ud over en benzinmotor også med plug-in hybrid drivlinje. Den samlede systemydelse for plug-in hybrid versionen er 225 hk og den elektriske rækkevidde er 50 km med en maksimal hastighed på 135 km/t.

Et personligt strejf 

Med C5 X introducerer Citroën et nyt, udvidet Head-up Display i farver, der projiceres på forruden. Dette sikrer, at føreren får alle nødvendige informationer om fart, navigation etc. uden at skulle tage øjnene fra vejen. Herudover er C5 X udstyret med et nyt opkoblet interface, der opdaterer i realtid. Det er kombineret med en 12” HD touch skærm, som spejler Mirror Screen uden, at smartphonen skal være tilsluttet via kabel. Interfacet er designet som en tablet med touch skærm og der er mulighed for at tilpasse indstillingerne til førerens personlige præferencer. Systemet har en intuitiv stemmestyring, der besvarer spørgsmål og udfører kommandoer.

Bag rattet vil føreren opleve en række køreassistentsystemer, der bruger de radarer, kameraer og sensorer, som er placeret rundt om på bilen: Highway Driver Assist, Adaptiv fartpilot med aktiv vejbaneassistent, Rear Cross Traffic Alert, 360 graders kamera samt nøglefri adgang og start.

C5 X vil blive lanceret her i landet sidst på året.

DEL
Forrige artikelBelønnes med kryptovaluta
Næste artikelDacia Sandero: 2 stjerner, men…
Kim er Biltesterens ansigt udadtil. Han har beskæftiget sig med test af biler siden 2006. Først på et større regionalt dagblad, senere på diverse trykte magasiner. Siden januar 2016 har Kim været manden bag Biltesteren, som efterhånden er vokset til at være Danmarks næststørste onlinemedie om nye biler.