DEL

Det er ingen hemmelighed, at elbiler og campingvogne ikke er det perfekte match. Elbilen må ofte ikke trække så meget på krogen, og hvis den endelig må bruger en hulens masse strøm, men den tyske campingvognsproducent Dethleffs vil det anderledes. Her er man nemlig så langt fremme med udviklingen af en campingvogn med batterier og elmotor, at en prototype har været testet her henover sommeren, hvor man blandt andet har gennemført en succesfuld tur fra Isny i det sydvestlige Tyskland til Riva del Garda i Italien. En strækning på små 400 km som tog lidt over seks timer at gennemføre. Her er det dog værd at påpege, at turen gik over det for campingfolket ret så berygtede Fernpaß og senere det lige så krævende Bernnerpaß.

I samarbejde Hymer, der normalt gør sig i campingbusser, har Dethleffs siden 2018 udviklet Coco e.Home, som den hedder, der ganske enkelt skal levere strøm til sin egen vægt, så campingvognen ikke tærer på elbilens batteri.
Lige som i en typisk elbil ligger der i bunden af campingvognen et batteri. Faktisk ligger der i Coco e.Home to batterier – et på hver side af akslen. Samlet er der 80 kWh, som, rent faktisk er mere end mange elbiler er udstyret med. Batterierne kan oplades via et CCS-kabel med en hastighed på op til 50 kW og så genindvinder den energi, når der bremses eller køres friløb.

Coco e.Home har også to elektriske motorer, der driver campingvognen fremad – så det igen ikke belaster elbilens batteri unødigt. Elmotorerne kan i øvrigt hver levere 45 hestekræfter hver.

Indtil videre er det småt med info omkring campingvognen, men normalt plejer Dethleffs Coco-serie at være topersoners campingvogne, så mon ikke Coco e.Home også er tiltænkt to personer på farten? Vognen kan desuden levere strøm, hvis man camperer et sted, hvor der ikke er adgang til strøm.

Om Coco e.Home overhovedet kommer i handlen og i givet fald hvornår, kan Dethleffes endnu ikke sige noget om.