DEL

Det gik ikke stille for sig i AMG-hovedsædet da det blev vedtaget, at potente motorer med mange cylindre er fortid. Nu har ingeniørerne i Affalterbach imidlertid overgået sig selv med den ny Mercedes-AMG GT 63 S E Performance, som fusionerer benzin- og elkraft med direkte inspiration fra Formel 1. Mercedes-AMG GT 63 S E Performance er plug-in hybrid-versionen af den ikoniske Mercedes-AMG GT 63 S 4-dørs coupé, som første gang så dagens lys i 2018, og plug-in hybrid teknologien i den nye model, som er designet med inspiration fra Formel 1, hjælper blandt andet med at reducere benzinforbruget og gør det samtidig muligt at tilbagelægge kortere distancer på ren elkraft.

Lydløs og med hjælp fra Formel 1

Men selvom en lydløs model fra Mercedes-AMG i sig selv er en verdensnyhed, er det især de ekstreme præstationer, som gør performance-coupéen interessant. Højspændt teknologi fra Formel 1 kombinationen af 4,0-liters biturbo-V8’er, som på egen hånd leverer 639 hestekræfter, og en elmotor, som alene yder op til 204 hestekræfter, giver nemlig en samlet systemydelse på ikke mindre end 843 hestekræfter og et moment på ekstreme 1.400 Nm.

Det er voldsomme tal, og med hjælp fra det variable firehjulstræk kaldet €Matic+, og integrerede elektroniske spærredifferentiale, som fordeler kræfterne til baghjulene, accelererer bilen fra 0 til 100 kilometer i timen på bare 2,9 sekunder og til 200 på mindre end 10 sekunder, mens speedometernålen først stopper ved 316 kilometer i timen. Det højtydende letvægtsbatteri på 6,1 kW vejer blot 89 kilo og kan tilskrives en stor del af forklaringen på den høje ydelse. For nøjagtigt som i racerbilernes kongeklasse er den elektriske drivlinje ikke designet med længst mulig rækkevidde for øje, men derimod til at kunne afgive – og modtage – energi med størst mulig kraft. Alligevel er det muligt at køre op til 12 kilometer på strøm, før de otte cylindre tager over. 

Inspireret af racerbanen 

Det karakteristiske design domineres af den særlige AMG-grill med lodrette lameller i krom, de aggressive LED-forlygter og den lave, voluminøse front med markante luftindtag, som sikrer tilstrækkelig køling til motor og de keramiske bremser. Den gennemførte coupéprofil understøttes af rammeløse døre og muskuløse linjer, som kulminerer over baghjulene og kun brydes af hækspoileren, der automatisk folder op ved høje hastigheder for ekstra vægt og greb på de bagerste hjul.

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance repræsenterer foreløbig spydspidsen fra Mercedes-AMG, når det gælder performance til brug på offentlig vej og er blandt andet udstyret med nyeste generation af affjedringssystemet AMG Ride Control, mens kabinen blandt andet byder på MBUX med specifikke hybrid-displaydesigns og ikke færre end syv køreprogrammer, der gør det muligt at opsætte bilen præcis efter omgivelser, underlag og humør: 

  • Electric (op til 130 kilometer i timen) 
  • Comfort 
  • Sport 
  • Sport+ 
  • Race 
  • Slippery
  • IndividualDen ny Mercedes-AMG GT 63 S E Performance forventes i Danmark i løbet af 2022. Priserne er endnu ikke klar.
DEL
Forrige artikelCampingvognen til elbilen
Næste artikelMazda2 får nyt liv
Kim er Biltesterens ansigt udadtil. Han har beskæftiget sig med test af biler siden 2006. Først på et større regionalt dagblad, senere på diverse trykte magasiner. Siden januar 2016 har Kim været manden bag Biltesteren, som efterhånden er vokset til at være Danmarks næststørste onlinemedie om nye biler.