Der er i maj måned blevet indregistreret 11.432 nye personbiler, hvilket er 40,1 procent færre biler end maj 2019, hvor der blev indregistreret 19.070 nye personbiler. Coronavirus præger fortsat bilsalget, og ser man bort fra april 2020, oplevede vi det laveste personbilsalg i den forgangene måned siden december 2012.
Med det lave bilsalg i maj fortsætter den nedadgående udvikling for antallet af biler solgt fra 1. januar 2020 til udgangen af maj 2020. I perioden er der indregistreret 70.489 personbiler svarende til 30,6 procent færre biler i forhold til samme periode sidste år, hvor der blev indregistreret 101.512 nye biler.
– Vi forventer, at den negative udvikling kommer til at vende i takt med genåbningen af Danmark og resten af Europa. Eftersom salgstallene baserer sig på faktiske leveringer af biler – og ikke underskrevne aftaler hos forhandlerne – er der en vis forsinkelse i, hvornår vi kan se det vendepunkt i statistikken. Tendensen er dog allerede stigende. Et godt eksempel på dette er forbrugertillidsindikatoren, som viser at forbrugertilliden er vendt i positiv retning i maj måned. Det er ikke det samme som at vi er tilbage på sporet, langt fra – men tendenserne er positive, siger siger administrerende direktør for De Danske Bilimportører, Mads Rørvig.
De grønne biler holder kadencen
På trods af krisen, er salgstallene for elbiler ret fine. I 2020 er der til og med maj indregistreret 53,0 procent flere elbiler end i samme periode af 2019. Det er det gode elbilsalg i første kvartal, der driver fremgangen i år til dato-regnskabet, mens salget de seneste to måneder har været en anelse lavere end i de samme måneder af 2019. Der er i årets første fem måneder indregistreret 2.886 nye elbiler mod 1.886 elbiler i 2019.
Kigger vi isoleret på maj måned 2020, blev der indregistreret 374 elbiler, hvor der i maj 2019 blev indregistreret 422 biler, hvilket vil sige, at vi har oplevet et fald på 11,4 procent i den forgangene måned i forhold til samme måned sidste år.
I maj 2020 udgjorde elbilerne 3,1 procent af det samlede antal nyregistrerede personbiler. I 2019 var andelen af elbiler i det totale personbilsalg 2,4 procent – ligeledes en positiv udvikling.
Salget af plug-in hybrider fortsætter de positive tendenser med månedlige salg, der konsekvent har været et par hundrede biler højere i samtlige måneder end året forinden siden september 2019. I maj måned er salget steget med hele 195,0 procent i forhold til salget i maj måned 2019. Således blev der indregistreret 587 plug-in hybrider i sidste måned mod 199 af slagsen i maj 2019.
Til og med maj 2020 har 3.137 nye plug-in hybridbiler fået plader på. Det er 97,3 procent flere end i samme periode af 2019, hvor 1.590 plug-in hybridbiler blev indregistreret.
År til dato er salget af de almindelige hybrider faldet med 22,6 procent i forhold til samme periode i 2019. Indtil videre er der således indregistreret 3.399 nye almindelige hybrider i 2020 mod 4.392 i samme periode sidste år. I maj måned er salget faldet med 31,6 procent i forhold til salget i maj måned 2019. Således blev der indregistreret 540 almindelige hybrider i sidste måned mod 789 biler i maj 2019.
Mikrobilerne vinder terræn
Kigger vi først og fremmest på de faktiske salgstal for de enkelte segmenter, ser vi et mønster, hvor samtlige segmenter ligger lavere i maj 2020 end i maj 2019. Den generelle salgsnedgang ser dog ud til at påvirke segmenterne nogenlunde ens; salgsandelene for de enkelte segmenter er forholdsvist uforandret på tværs af maj 2020 og maj 2019. Den største ændring ses for mikrobilerne og coroosovers/SUV’erne, hvis salgsandel steg med hhv. 3,0 og 3,1 procentpoint i forhold til maj 2019.
Som sædvanligt tilhører langt de fleste nyregistrerede crossovers lille- og mellemklassen. I maj var cirka fire ud af fem af de nyregistrerede crossovers/SUV’er lille- eller mellemklasse. Som tallene viste i april, forskød balancen mellem de to klasser sig, så den lille klasse nu er den største klasse i crossover-segmentet – dette gør sig også gældende for maj, hvor 41,8 procent af de nyregistrerede crossovers tilhører den lille klasse.
Forbrugerne har de sidste par måneder købt mindre crossovers/SUV’er og den store SUV-klasse har afgivet en markedsandel på 3,1 procentpoint i den forgangene måned.
Top-3 personbiler i maj
Som sædvanlig løb Volkswagen med den største markedsandel i maj, 13,7 procent, svarende til 1.564 personbiler. Den næststørste markedsandel (8,6 procent) tilfaldt Peugeot med 985 biler. På tredjepladsen finder vi Citroën, som stod for 918 – eller 8,0 procent – af nyregistreringerne i maj 2020.
De tre bedst sælgende bilmodeller i maj var Citroën C3 (387), Renault Clio (366) og Volkswagen Polo (353).