DEL

Årets to første måneder var præget af den hårde corona-nedlukning af detailhandlen. Det afspejlede sig i bilsalget, som kun lige akkurat havde passeret 20.000 nyregistreringer, da kalenderen viste 1. marts. Med marts’ bilsalg er bundlinjen for år-til-dato næsten fordoblet, og 1. kvartal slutter således med en samlet tilgang på 43.898 nye personbiler. Det er dog en nedgang på 10,1 procent ift. første kvartal 2020. De tre mest populære mærker i 1. kvartal 2021 er Volkswagen, Peugeot og Toyota.

– Genåbningen af Danmark var tiltrængt for bilsalget, og vi er rigtig glade for at se, at kunderne er vendt tilbage til butikkerne i marts måned. Vi har stadig ikke indhentet alt det tabte som følge af nedlukningen, men vi er godt på vej, siger Mads Rørvig, der er administrerende direktør for De Danske Bilimportører.

Den mest solgte bil i marts er Peugeot 208 som blev solgt i 1.624 eksemplarer stærkt forfulgt af crossoveren Nissan Qashqai med 1.531 solgte eksemplarer. Ford Kuga snupper tredjepladsen foran Citroën C3 med henholdsvis 1.478 og 1.428 solgte styks. 

Plug-in og elbiler i fremgang, men….

I årets første kvartal udgjorde de såkaldt grønne biler 24,0 procent af bilsalget mod 8,5 procent i samme periode sidste år. I årets første kvartal blev der indregistreret 2.996 elbiler og 7.520 plug-in hybridbiler. 

Tesla Model 3 er Danmarks mest solgte elbil i marts, hvor der er solgt 573 eksemplarer. Anden- og tredjepladsen går til Volkswagen som har solgt henholdsvis 451 og 257 styks af ID.4 og ID.3. 

For plug-in hybriderne er det Ford Kuga, Peugeot 3008 og Volvo XC40 der indtager medaljepladserne med 1.434, 629 og 414 skrevne slutsedler for de tre modeller. 

Selv om politikerne og bilproducenterne gør, hvad de kan for at fortælle os, at de elektrificerede biler er det eneste rigtige for os bilkøbere, så ér det altså stadig de fossile biler, der trækker læsset når det handler om nybilssalget her i landet. 

DEL
Forrige artikel MG tilbage til rødderne
Næste artikelStop 37 kommer snart
Kim er Biltesterens ansigt udadtil. Han har beskæftiget sig med test af biler siden 2006. Først på et større regionalt dagblad, senere på diverse trykte magasiner. Siden januar 2016 har Kim været manden bag Biltesteren, som efterhånden er vokset til at være Danmarks næststørste onlinemedie om nye biler.