Vi skal ikke mange år tilbage i tiden før man pr. definition sagde, at hvis en bil har automatgear, så er det fordi det er en dyr bil – eller en aldrende amerikansk slæde. Måske husker du endda de langsomt skiftende, træge automatgearkasser med 3 eller 4 trin, og den dårlige brændstoføkonomi automatgearet medførte? Sådan er det langt fra den dag i dag. Der er nemlig sket rigtig meget med de automatiserede gearkasser, hvor selv det ellers så ofte udskældte CVT-gear, eller milliongear som man kaldte det engang, er blevet langt bedre end sit rygte. Siden har vi fået automatgear og dobbeltkoblingsgearkasser med både 6, 7, 8, 9 og sågar 10 trin, hvilket har gjort det langt mere komfortabelt at være bilist med en langt bedre brændstofudnyttelse.
Hver 5. bil har automatiseret gearkasse
Derudover har skiftende blå regeringer gjort det lidt bedre at være bilejer i Danmark med mærkbare afgiftsnedsættelser for biler med automatgear contra manuel gearkasse. Det helt store gennembrud for de automatiserede gearkasser er dog kommet med de elektrificerede bilers indtog, hvor den slags er standardudstyr på langt de fleste bilmodeller. En elbil har desuden typisk blot ét fremadgående gear og bakgear. Således er godt hver 5. solgte bil sidste år elektrificeret – altså enten ren elbil, plug-in hybrid eller helt almindelig hybrid og så viser det samlede regnestykke, at andelen af nyindregistrerede biler med manuel gearkasse i dag kun udgør knap 40 procent. FDM har regnet lidt på sagerne, og opgjort tallene på basis af salgstallene fra 2010 og for de første ti måneder af 2020.
Mærkerne pensionerer den manuelle gearkasse
Med til historien hører også, at mærker som Volvo, BMW, Audi, Subaru, VW, Mini og næsten har pensioneret den manuelle gearkasse mens Mercedes-Benz for nylig bekendtgjorde, at den manuelle gearkasse snart er fortid hos dem. I den anden boldgade finder vi eksempelvis Dacia der i det nuværende modelprogram udelukkende har manuelle gearkasser i deres biler. Her til foråret kommer den nye Sandero dog med CVT-gear mens rumænerne smider en dobbeltkoblingsgearkasse i Duster. Hos Opel, Fiat, Citroën og Suzuki hitter automatgear ikke videre blandt bilkøberne. I hvert fald er det blot 2 ud af 10, der vælger en model fra de 4 førnævnte mærker med automatiseret gearkasse.
Adaptiv fartpilot hitter
En væsentlig årsag til automatgearets frembrusen kan også være den at flere biler udstyres med adaptiv fartpilot. En teknologi, der gør, at du som fører kan indstille teknikken sådan, at din bil følger den fart bilen foran dig har. Det eneste du i princippet blot skal gøre, er at styre rattet, hvilket har gjort den adaptive fartpilot til et stort hit blandt nybilskøberne. Den adaptive fartpilot har længe kun været en mulighed i biler med automatgear, men teknologien har dog på det seneste også fundet frem til manuelle gearkasser.
Fakta: Aut.gear i 2010 /2020
Herunder oversigten – første tal fortæller andelen af biler med automatgear i 2010. Andet tal er opgjort efter de første ti måneder af 2020.
Alfa Romeo: 1% / 100%
Dacia: 0 / 0
BMW: 28 / 98
Volvo: 26 / 99
Mercedes-Benz: 61 / 100
VW: 13 / 92
Fiat: 3 / 12
Mazda: 3 / 56
Subaru: 32 / 97
Audi: 18 / 95
Opel: 6 / 18
Skoda: 15 / 65
Jeep: 100 / 74
Kia: 3 / 56
Renault: 4 / 45
Hyundai: 3 / 40
Peugeot: 1 / 30
Mitsubishi: 7 / 88
Porsche: 65 / 85
DS: 1 / 82
Mini: 2 / 95
Seat/Cupra: 5 / 71
Honda: 30 / 71
Nissan: 5 / 71
Toyota: 6 / 62
Suzuki: 2 / 13
Citroën: 17 / 12
Ford: 10 / 63