Det er stadig de fossile biler, der trækker det helt store salgslæs ude hos landets nybilsforhandlere, hvor der i det forgangne år blev solgt næsten 120.000 biler med enten diesel- eller benzinmotor. Og selvom det generelle personbilsalg med 185.328 nye personbiler over hele året ikke blev helt som forventet, så var der godt gang i salget af de elektrificerede biler med flere end 65.000 nye opladelige biler. Heraf udgør de fuld-elektriske biler 24.917 styk, mens de resterende 40.464 solgte biler er plug-in hybrider.
– Elbilsalget er steget med 80 procent i forhold til 2020, mens plug-in hybriderne er vækstet med over 120 procent. Vi forventer dog at andelen af plugin-hybriderne vil falde i 2022, da afgiften på netop disse steg her til nytår, siger Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører.
Ford Kuga PHEV solgte bedst
Det er dog en plug-in hybrid bil der er den mest solgte bil i 2021. 5.641 gange satte en køber en underskrift på en Ford Kuga PHEV, hvilket gør den til Danmarks suverænt mest solgte nye bil sidste år. På andenpladsen kommer Citroën C3 med 5.226 solgte eksemplarer mens Toyota Yaris snupper tredjepladsen med 4261 solgte biler. Isoleret set for elbiler er det Volkswagen ID.4 der snupper førstepladsen med 2.669 solgte biler foran Tesla Model 3 og Volkswagen ID.3 med henholdsvis 1.901 og 1.732 solgte eksemplarer.
Manglende komponenter skyld i fald
Desværre har bl.a. coronapandemien medført en global mangel på komponenter, som har lagt en generel dæmper på bilproduktionen og forårsaget forlængede leveringstider på nye biler for de danske bilkøbere.
– Der er ingen tvivl om, at bilsalget havde været højere, hvis vi havde nemmere ved at skaffe biler hjem. I stedet endte bilsalget syv procent under 2020, hvilket – situationen taget i betragtning – er ganske udmærket, siger Mads Rørvig.
Ladenetværket halter stadig efter
Det rekordhøje salg af opladelige biler stiller store krav til landeinfrastruturen. Rigtig mange steder halter ladenetværket efter – især i kommuner med mange borgere i etageejendom, som ikke har mulighed for egen ladeboks i carporten eller i garagen.
– Etableringen af nye ladestationer er efterhånden kommet op i tempo, men kan stadig ikke følge med udviklingen i solgte elbiler. I julen fik vi igen syn for, at udbredelsen af opladelige biler er langt foran udrulningen af ladenetværket. På de travleste rejsedage måtte elbilister vente i lange køer ved de populære ladestationer – det er ikke holdbart, og det afholder mange forbrugere fra at vælge en elektrisk bil, siger den administrerende direktør for De Danske Bilimportører.
Pr. 31. december 2021 er der indregistreret knap 2.781.855 personbiler, hvoraf de opladelige biler udgør 144.498 køretøjer.