100.000 flere elbiler intet problem

Skal vi stoppe salg af elbiler, spurgte en bekymret følger af Biltesteren i går. Ifølge Grønnere Elforbrug er der ingen grund til bekymring. Elnettet klarer opgaven, hvis vi tænker lidt smartere.

Der er lige nu her i begyndelsen af november 2022 omkring 100.000 indregistrerede elbiler på de danske veje. En af vores følgere, Peter Nielsen, frygter at elnettet bryder sammen når der kommer 100.000 flere elbiler, og han hæfter sig ved, at der på det seneste er kommet to varslinger om stigning på nettariffen på grund af mange elbiler og et stigende antal varmepumper rundt omkring. Peter Nielsen frygter, at elnettet ganske enkelt ikke kan klare så stort et forbrug på samme tid. Derudover er han også bekymret for, at nettariffen, i takt med at der kommer endnu flere elbiler på gaden, stiger til så højt et niveau, at vi simpelthen ikke har råd til at betale for vores strøm når der er kommet yderligere 100.000 elbiler til.

Der er dog ingen grund til bekymring, siger civilingeniør hos Grønnere Elforbrug, Henrik Møller Jørgensen, som i mange år har beskæftiget sig med det danske elmarked.

– En typisk pendler kører 100 kilometer om dagen. 100 kilometer er 20 kWh strøm. 100.000 elbiler er to millioner kWh strøm, siger Henrik Møller Jørgensen til Biltesteren og kommer med endnu et regnestykke:

– Lader elbilerne hen over fem timer om natten er det 400 MW middeleffekt, hvilket selvfølgelig er en del, men alene i Vestdanmark er natteforbruget 1.500 MW og dagsforbruget 2.500 MW, siger Henrik Møller Jørgensen.

Altså kan man sige, at hvis folk ellers opfører sig fornuftigt vil yderligere 100.000 elbiler øge natteforbruget fra 1.500 MW til 1.900 MW, hvis altså alle bilerne kommer til vest for Storebælt. 

– De her beregninger er bagsiden af en frimærkeberegning som kun skitserer hvilke størrelsesordener vi taler om. Det vigtigste her er, at pendler man 100 km om dagen behøver man ikke lade elbilen hver dag. Lader man en eller to gange om ugen, så kan man typisk finde tidspunkter, hvor der er rigeligt med vind eller sol til at lade bilen, og så vil de 10 millioner kWh ikke være noget der påvirker prisen, siger Henrik Møller Jørgensen, der via Grønnere Elforbrug, dagligt offentliggør elprisprognoser, så folk kan lade bilen på de billigste tidspunkter.

Henrik Møller Jørgensen er godt klar over, at hans pointe ikke direkte besvarer Peter Nielsens spørgsmål, men han mener dog, at det er besnærende tæt på:
– Flytter man elforbruget væk fra kogespidsen er der de fleste steder i Danmark rigelig plads til elbilerne, så vi tager gerne 100.000 flere elbiler, siger civilingeniøren fra Grønnere Elforbrug.

Hvad mener du? Bland dig meget gerne i debatten på Biltesterens Facebookside, men husk at holde den gode tone. 

Del artikel

Har du også læst?