Finanskrisen i 2008 satte et solidt aftryk på bilsalget i Danmark i de efterfølgende år. Flere og flere af os downsizede, når vi skulle investere i ny bil, og billige mikrobiler kravlede op ad salgslisten og blev den mest solgte biltype fra 2009 og frem. Senere fik vi finanskrisen på afstand, og bilsalget rettede sig op igen, men bilkøberne havde fået smag for de fornuftige mikrobiler. De havde gjort investeringen i helt ny bil mere tilgængelig, og samtidig købte flere danskere en mikrobil som bil nummer to til husholdningen.
Sådan så det danske bilmarked ud, da Volkswagen i 2012 introducerede deres første mikrobil, der fik navnet Up.
Ideen om en økonomisk attraktiv mikrobil fra VW havde været længe undervejs, for allerede på Frankfurt Motor Show i 2007 præsenterede Volkswagen en Up konceptbil med hækmotor – ligesom den legendariske Boble. Samme år præsenteres Space Up Concept, der var 23 cm længere og mindede om en mikro MPV, og i 2009 præsenteres E-Up Concept, der var udstyret med en elmotor og havde et karrosseri, der var 35 cm kortere end den oprindelige konceptbil.
Ideerne var mange og spændende, men verden måtte vente til efteråret 2011, før Volkswagen på Frankfurt Motor Show kunne hive klædet af en produktionsklar Up. Den 354 cm lange Up forblev tro mod konceptbilen fra 2007, hvad angik design, men Volkswagen havde droppet ideen med hækmotor og i stedet udstyret Up med frontmotor og forhjulstræk.
VW Up blev et halvt år senere introduceret i to motorvarianter, tre udstyrstrin og med tre- og femdørs karrosseri. Up var en ægte folkelig Volkswagen, der med en startpris på blot 90.000 kr. var en pris, hvor de fleste kunne være med. Blot to måneder efter introduktionen satte Up i juni 2012 ny rekord og var den første bil på det danske marked, der var solgt i mere end 1.000 eksemplarer på en måned. Og kunderne fortsatte året ud med at strømme ind i til Volkswagen-forhandlerne og bestille en Up, så da nytårsraketterne blev fyret af på årets sidste dag i 2012 lå VW Up nummer et med et samlet salg på 10.936 biler. Det var det dobbelte antal biler i forhold til den mest solgte bil året før, der også var en mikrobil. Og Up var ikke en døgnflue, for de efterfølgende tre år blev bilen igen den mest solgte i Danmark, og den holdt positionen som nummer et i hele 29 måneder i træk.
Løbende er der blev tilføjet nye varianter som den elektriske variant i 2013, en cross Up i 2014, og i 2016 fik Up et facelift med opdateret eksteriør og interiør samt en 90 hk stærk 1,0 TSI-motor. I 2018 kom Up GTI, en fyrig lille sag med 115 hk 1,0 TSI-motor, klassiske GTI-træk som for eksempel de ternede sæder.
Da vi tog hul på 2020 og et nyt årti blev der mange steder gjort status over det foregående årti. Hvad angår bilsalget de sidste ti år, så har VW Up sat sit tydelige præg på det og er med 65.357 det foregående årtiets suverænt mest solgte bil. Ud af den samlede danske bestand af biler på 2.650.567, er Up den bil, der findes næstflest af på de danske veje – kun overgået af VW Golf. Historien om Up er langt fra slut. I disse dage er den nye elektriske Up landet hos de danske Volkswagen-forhandlere, og med en forlænget rækkevidde på op til 260 km (WLTP) og en pris på 162.995 kr. er der basis for meget mere Up på vejene i årene fremover.