Volkswagen har introduceret en ny generation af TDI-turbodieselmotorer, der udmærker sig ved at have et ekstremt lavt udslip af NOx – langt under Euro 6-grænseværdien på 80 mg/km. Den nye Volkswagen Touareg V8 TDI, der har en ydelse på 421 hk, er en af de første Volkswagen-modeller med et udstødningssystem, der er så effektivt, at NOx-emission ligger på kun 10 til 20 mg/km. Disse NOx-værdier blev opnået ved en RDE-test (Real Driving Emissions) foretaget i regulær trafik af et uafhængigt test- og analyseinstitut indenfor emissionsanalyse. RDE-målinger omfatter en sammensætning af ruter bestående af 1/3 bykørsel, 1/3 landevejskørsel og 1/3 motorvejskørsel med tilfældig acceleration eller opbremsning. Gennemsnitshastigheden i byerne ligger på mellem 15 og 40 km/t. med en maksimal hastighed på 60 km/t. På landeveje ligger hastigheden på mellem 60 og 90 km/t. Topfarten på motorveje er 145 km/t. og kortvarigt op til 160 km/t. Bilen er udstyret med et PEMS-måleaggregat (Portable Emission Measurement System), der måler bilens emission. Testturene varer mellem 90 og 120 minutter, og ifølge testprocessen må udendørstemperaturen under kørslen variere fra 3 til 30 grader.
RDE-målinger er defineret af EU og ligger ekstremt tæt på det kørselsmønster, vi oplever med vores biler i hverdagen. RDE-testen er et supplement til den nye WLTP-testprocedure (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure), der udføres på et rullefelt i et laboratorium. I tilfældet med Touareg V8 TDI blev disse RDE-tests udført af analyseinstituttet i tre tyske storbyområder.
En af testene blev udført i den tyske delstat Niedersachsen, hvor landskabet er forholdsvis fladt, mens de to øvrige tests blev udført i Baden-Württemberg og Bayern, der er præget af større højdeforskelle.
Det faktum, at den firehjulstrukne Touareg V8 TDI forventeligt kom under Euro 6-grænseværdien i hver af testene – uanset rute, højdeforskelle og forskellig trafiktæthed – var specielt imponerende. I Niedersachsen opnåede Touareg et gennemsnit for NOx-udslip på 10 mg/km, i Bayern 13 mg/km, og i Baden-Württemberg landede gennemsnittet på 20 mg/km. Samlet opnåede Touareg på de tre testture et gennemsnitligt NOx-udslip på 14 mg/km, hvilket ligger langt under grænseværdien på 80 mg/km. Med dette in mente sætter Volkswagen en vigtig standard for SUV’er i luksusklassen.
Resultatet er gjort muligt takket være tekniske finesser som for eksempel udstødningsbearbejdning i flere trin med en meget stor NOx-lagringsenhed (kapacitet: 2,3 l) med en beklædning i høj kvalitet og SCR-katalysator (selective catalytic reduction) med avanceret efterbehandling. SCR-katalysatoren omdanner NOx til harmløs damp og kvælstof ved brug af AdBlue. Som alle andre VW TDI-modeller er også Touareg V8 TDI udrustet med diesel-partikelfilter.
Udover det er V8 TDI-dieselmotoren ret effektiv takket være flere innovative tekniske løsninger som for eksempel variabel trykladning med biturbo. Det er medvirkende til, at V8 TDI-motoren yder hele 900 Nm ved kun 1.200 o/min., og det betyder, at ved kørsel med jævn hastighed i byer eller på landevej kører motoren med så lave omdrejninger, at den kun bruger den ene turbolader. Dette er med til at minimere både forbrug og emission. Den anden turbolader bliver aktiveret via et elektrisk ventilløftsystem og slår til, når motoren kører med over 2.200 o/min. Den samlede pakke giver nogle rene resultater, så en Touareg V8 TDI nemt overholder Euro-6d-TEMP-EVAP-ISC-normen.
Den nye VW Touareg V8 TDI koster her i Danmark fra 1.344.995 kroner.