I midten af marts annoncerede de fleste bilproducenter en midlertidig indstilling af produktionen – især på de europæiske fabrikker. Baggrunden for beslutningen var flaskehalse i leverancer fra underleverandører og et fald i efterspørgslen på grund af corona-pandemien, men nu er der lys forude. I Sverige begynder Volvo at producere biler på fabrikken i Torslanda allerede på mandag den 20. april. Det samme er tilfældet på fabrikken i Gent i Belgien, der dog åbner med reduceret produktion. Motorproduktionsanlægget i Skövde og produktionsanlægget i Olofström i Sverige, fortsætter med at planlægge produktionen løbende.
Audi vil gradvist indlede en genstart af produktionen på sine fabrikker i Europa i de kommende uger og fremefter i henhold til en fast plan. Produktionen af Audi-motorer i ungarske Győr er allerede gradvist påbegyndt i denne uge.
Toyota begynder fra næste uge en gradvis genåbning af fabrikkerne i Valenciennes i Frankrig og ved Wroclaw Polen. Det primære fokus vil fortsat være at sikre de ansattes sundhed ved at følge de lokale sundhedsmyndigheders retningslinjer. Toyota starter med at producere betydeligt mindre sammenlignet med normale omstændigheder, hvor man for eksempel nøjes med at arbejde i etholdsskift mod normalt i treholdsskift. Det sker for at sikre, at medarbejderne bliver fortrolige med det ændrede arbejdsmiljø og de særlige forholdsregler.
Alle Toyota-medarbejdere på de to fabrikker modtager ved produktionsstart i næste uge en velkomstpakke, der indeholder detaljerede retningslinjer om de nye sanitære krav. Desuden vil alle fra første dag få udleveret individuelle masker, antibakteriel gel og andet personligt, beskyttende udstyr som for eksempel handsker og visir afhængig af arbejdets art.
Også Volkswagen vil genstarte produktionen på mærkets fabrikker, efter at produktionen har været lukket ned siden den 19. marts. Volkswagen var dog allerede begyndt at genoptage komponent-produktionen trin for trin på fabrikker i Braunschweig og Kassel fra den 6. april, efterfulgt af komponent-fabrikkerne i Salzgitter, Chemnitz og Hannover samt de polske fabrikker fra den 14. april for at beskytte komponentforsyninger til bilproduktionen i Kina.
Ved genoptagelse af produktionen kan Volkswagen også gøre brug af den erfaring, man har gjort sig ved genoptagelsen af produktionen på mærkets fabrikker i Kina, hvor et stort antal sundhedsbeskyttende foranstaltninger er blevet implementeret med succes. På 32 ud af de 33 fabrikker i Kina er produktionen nu i gang igen. Der er ikke rapporteret om tilfælde af coronavirus blandt de ansatte der.
Bilproduktionen genstartes først på VW-fabrikkerne i Zwickau i Tyskland og Bratislava i Slovakiet fra på mandag den 20. april. De andre fabrikker i Tyskland, Portugal, Spanien, Rusland og USA forventes at genstarte produktionen ugen efter. Efterfølgende vil produktionen i løbet af maj måned også blive genstartet i Sydafrika, Argentina, Brasilien og Mexico. Her meddeler Volvo også, at man forventer produktionsstart på fabrikken i South Carolina, USA, mandag den 11. maj. Ford meldte i starten af april ud, at man fortsætter den midlertidige produktionsnedlukning på virksomhedens fabrikker på det europæiske fastland til tidligst mandag den 4. maj som følge af coronavirus.