Volvo fortsætter bestræbelserne med at producere endnu mere klimavenlige biler, og i en netop udsendt pressemeddelelse fortæller svenskerne, at der til de vigtigste forbedringer hører et nyt langdistance-batteri med et tredje cellelag, som øger den nominelle energi fra beskedne 11,6 kWh til mere spiselige 18,8 kWh, samt en kraftigere elmotor på bagakslen, der nu leverer, hvad der svarer til 145 hk.
Desværre er det stadig kun muligt at lade batteriet med en effekt på op til 3,7 kW, hvilket giver en ladetid fra 0 til 100% på op mod fem timer ved 16A.
’One Pedal Drive’ på vej
Den nye og forbedrede elmotor øger effekten på baghjulene med 65 procent, med bedre ydeevne. Sammen med det forstærkede batteri giver den opgraderede elmotor også mulighed for et mere kompetent firehjulstræk, som kan være ekstra nyttigt ved lave hastigheder, ved bugsering eller ved kørsel på glatte veje.
Af andre væsentlige forbedringer kan nævnes, at udvalgte modeller får tilføjet en ”one pedal drive”-funktion, som kan hjælpe med at give føreren en særlig flydende og intuitiv køreoplevelse. Denne funktion, der allerede ses på flere elbiler, giver føreren mulighed for at kontrollere både acceleration og deceleration kun ved brug speederen. Funktionen vil i første omgang blive introduceret i Volvo XC60, S90 og V90 Recharge plug-in hybriderne.
Den ekstra batterikapacitet er desuden en stor fordel, både på kolde vinterdage og varme sommerdage. Selv når bilen ikke er tilsluttet med strømkabel, kan kabinen forvarmes eller forkøles med en app som fjernbetjening, mens der stadig er rigelig elektrisk rækkevidde tilovers til den efterfølgende kørsel.
Mere elektrisk power
Volvo XC60 kommer med de to kendte motorvarianter, T6 og T8, hvor T6 giver en samlet systemydelse på, hvad der svarer til 350 hk med et drejningsmoment på 350+309 Nm. T8 giver en samlet systemydelse på hele 455 hk – med et moment på 400+309 Nm. Begge varianter har firehjulstræk og den nye batteripakke sikrer længere rækkevidde. Her skal vi lige hæfte os ved, at Volvo vælger at lægge ydelsen fra benzinmotoren direkte sammen med ydelsen fra elmotoren på trods af, at de ikke giver maksimal ydelse på samme tid.
Volvo skriver videre, at XC90 kommer i en T8 udgave med en systemydelse på, hvad der svarer til 455 hk og 400+309 Nm og en CO2 udledning på omkring 30g CO2 per kørte kilometer. Den nye XC60 udleder mellem 21g og 25g CO2 i henholdsvis T6 og T8 udgaven.
Den øgede batterikapacitet betyder, at flere kunder primært vil kunne køre i el-tilstand, og Volvo vurderer, at den nye drivline har potentiale til at reducere CO2-udledningen med op til 50 procent i følge WLTP-normen.
Op til 77 km kun på strøm
Undersøgelser foretaget for Volvo viser at den gennemsnitlige premiumbilejer kører mindre end 50 kilometer per dag i hverdagen, hvilket betyder, at de fleste Volvo-ejere, der har adgang til opladning hjemme eller på jobbet, kan få dækket det daglige kørselsbehov på el. Den nye XC60 får en elektrisk rækkevidde på op til 77 kilometer og XC90 op til 68 kilometer.
Markant lavere priser
Volvo V60 T6 Recharge falder med hele 85.000 kroner til 469.000 kroner, mens det ser endnu bedre ud for XC60 der som T6 Recharge nu koster fra cirka 560.000 kroner, mens T8 Recharge koster fra 645.000 kroner – sidstnævnte har før haft en prislap på op til 820.000 kroner. Den nye XC60 lander attraktivt i markedet og får en frapris på 584.000 kroner for en T6 AWD, hvor beskatningsprisen starter ved 527.000 kroner. Den nye XC90 i T8 varianten får en frapris der hedder 875.800 kroner, og en beskatningspris der starter ved blot 783.000 kroner. For alle biler gælder det, at de skal være indregistreret inden årsskiftet, hvorefter en mindre afgiftsstigning formentlig vil få priserne til at stige.