4,4 milliarder kroner! Så mange penge betaler de danske forsikringsselskaber årligt for at få udbedret skader på den danske bilpark, viser nye tal fra Forsikring- og pensionssektorens brancheorganisation, F & P. Hver dag året rundt anmelder cirka 1.000 danske bilejere en forsikringsskade til forsikringselskabet. Det er dog ikke alle bilmærker, der er lige hyppige gæster henne på værkstedet.
Autotaks hedder det system, der håndterer alle skader på danske person- og varebiler, som anmeldes til forsikringsselskaberne og repareres på et autoværksted.
Tallene herfra giver et fint overblik over, hvilke bilmærker der har flest skader. Volkswagen topper med 46.045 skader. Derefter kommer Ford, Toyota og Peugeot med hver godt 30.000 årlige skader. Det er der som sådan ikke noget finurligt i, da det jo er de bilmærker vi ser oftest på de danske veje. Det interessante er derimod, at hvis skaderne i stedet bliver opgjort i forhold til antallet af biler af de enkelte bilmærker, så tegner der sig et andet billede.
Så ligger BMW nemlig i top med 181 skader pr. 1.000 biler tæt efterfulgt af Tesla (179), Mercedes (161) og Audi (160). I bunden ligger Fiat med 72 skader og Chrysler med kun 69 skader pr. 1.000 biler.
Dyreste og billigste skader
– Bilejerne bruger i høj grad deres forsikringer. Gennemsnitsskaden lå i 2021 på 12.321 kroner, så der er typisk tale om småskader efter påkørsler og parkereringsskader, siger analysechef Andreas Østergaard Nielsen fra F&P.
De dyreste skader tilfalder det amerikanske mærke Dodge med en gennemsnitlig reparationspris på 31.817 kroner. På andenpladsen ligger MAN (31.208 kroner) mens Porsche indtager tredjepladsen med et snit på 23.583 kroner pr. skade. Tesla og BMW ligger noget lavere med en gennemsnitlig reparationspris på henholdsvis 16.136 kroner og 13.809 kroner. Billigste gennemsnitlige reparationspris ligger langt lavere. For eksempel har Hyundai en reparationspris på kun 10.904 kroner i snit pr. skade.