Sidste omgang med Renault Megane R.S.

Renault Sport, der blev etableret i 1976, lukker og slukker. Fremover er Renault gruppens sportsvognsmærke Alpine. Og det skal fejres med en sidste runde med Megane R.S.

De har slået rekorden på Nürburgring adskillige gange, og for alle motorsportsfans har Renault Sport altid stået for kompromisløs performance. Mest kendt er vel nok Megane R.S modellerne og den hidsige Trophy version, men også Renault Clio har kunnet fås i en R.S. version. Men nu er det slut.

Alt hvad der handler om motorsport og hidsige gadebiler kommer fremover til at bære Alpines logo og farver.

For at fejre de mange år med Renault Sport, har Renault netop lanceret Renault Megane R.S. Ultime. En version, der ligger sig mellem den almindelige R.S. og så den hårdkogte Trophy version. Den sælges i en limited version på 1976 styks – naturligvis en klar reference til fødeåret for Renault Sport.

Bilen har en 2.0 liters turbomotor, der yder 300 hk og sprinter fra 0-100 km/t på 5,7 sekunder. Den har naturligvis solide Brembo bremser med røde kalibre, der er monteret på det pænt kontante cupchassis.

Den snor sig på landevejen særdeles effektivt med 4Control 4 wheel styring, og står klippefast med på 19 tommer hjul.

Indenfor sidder man mere end godt fast i skålsæderne fra Recaro, hvis man ellers kan være i dem, og man har udsigt til et rat beklædt med alcantara, et solidt Bose musikanlæg, head up display, og så den uundværlige R.S monitor.

Det er fire farver at vælge imellem, men det gennemgående farvetema er sort. Dørhåndtag, hajfinne, alufælgene, diffuseren og meget andet er holdt i sort. Hver bil kommer med eget serienummer og er signeret af Laurent Hurgon, der har siddet bag rattet i mange af de rekordforsøg som Renault Sport har deltaget i.

Renault Megane R.S. Ultime får fysisk premiere på en bilmesse i Japan i denne weekend.

 

Del artikel

Har du også læst?