Renault Espace går nye veje

Til efteråret kommer der en ny Renault Espace. Bilen har samme DNA som originalen, men meget er også anderledes i sjette generation af den franske MPV, der skal erstatte hele tre modeller.

Ultimativ rummelighed er kodeordet for topmodellen hos Renault –  Espace. Sådan har det været siden første version så dagens lys for nu 40 år siden – tilbage i 1983, hvor bilen nærmest startede en revolution og grundlagde en helt ny bilklasse – MPV.

Sjette generation, der lanceres i slutningen af 2023, er ikke anderledes – og så alligevel. Først og fremmest erstatter den naturligvis den eksisterende Renault Espace, men den erstatter faktisk også den store Koleos, som vi aldrig fik til Danmark, og Renault Grand Scenic, der udgår og erstattes i slutningen af året af en ny fuldelektrisk variant med plads til fem personer.

Den nye Espace fås i én længde, nemlig 4,72 meter og rummer enten fem eller syv sæder. Mens interiørpladsen er uforandret, er den udenpå blevet hele 14 centimeter kortere end forgængeren. Samtidig har den tabt sig imponerende 215 kilo og er sænket 32 millimeter. Sammen med en ultraøkonomisk 200 hk hybrid drivlinje giver det et brændstofforbrug på blot 4,6 liter/100 km (WLTP).

Det betyder, at man kan køre op til 1100 kilometer mellem hvert besøg på tankstationen. Det lave forbrug betyder også, at den mest økonomiske motor blot udleder 104 gram CO2 pr km, hvilket er en reduktion på hele 35 % i forhold til forgængeren.

Ægte syvsæders bil

Bilen er bygget på CMF-CD-platformen og byder på masser af plads og komfort indenfor. På anden sæderække er der op til 321 mm knæplads, hvis man skyder stolerækken de maksimale 26 centimeter tilbage.

Har du ikke brug for tredje sæderække foldes de enkelt og simpelt ned i gulvet, hvilket i realiteten betyder, at langt de fleste købere vælger den som en ægte syvsæders bil. Den nye Espace kommer med et kæmpe glastag der er 1,3 meter langt og 84 centimeter bredt.

Topversionen er udstyret med 200 hk hybridmotor. Det er en 1.2 liters tre cylindret benzinmotor med 130 hk, der koblet sammen med to elmotorer, der tilsammen har 70 hk. Tilsammen har de et moment på op til 410 Nm. Hybriddelen består i øvrigt af et 2 kWh/400 V litium-ion batteri.

Hvis du synes, at du har hørt om den før så har du helt ret. Motoren er allerede introduceret i lillebroderen Renault Austral, der kommer til Danmark senere i år, men til forskel fra Austral, har versionen der sidder i Espace undergået visse tekniske forbedringer for bedre køreoplevelse i den større bil. Fælles er dog, at man i byen kan køre op til 80 % af tiden på strøm, hvilket overordnet giver en besparelse i brændstofforbruget på 40 % ved kombineret kørsel.

Masser af luksus

Den nye Espace er udstyret med Renaults 4Control Advance system. Det er populært sagt firehjulsstyring som giver bedre manøvredygtighed i byen og mere sportslig kørsel på snoede landeveje. Systemet er gennemprøvet og kunne fås i den store Renault Talisman og i den tidligere Espace, men er denne gang forfinet. Ved hastigheder over 50 km/t styrer baghjulene med, mens man ved lavere hastigheder – for eksempel ved bykørsel, oplever at baghjulene styrer modsat forhjulene med op til 5 grader. Det betyder, at den nye Espace har en venderadius på blot 10.4 meter. Og hvad er det så – ja det er samme venderadius som en Renault Clio.

Når det handler om sikkerhed, er Renault Espace udstyret med ikke færre end 32 ADAS hjælpesystemer, der udover at øge sikkerheden, også hjælper med under kørslen og ved parkering.

Blandt andet fås Espace med Active Driver Assist systemet, der er et såkaldt niveau to autonomus driving system. Kort fortalt henter systemet data om vejforholdene og kombinerer adaptive cruisecontrol med Stop & Go funktionerne, lane centering assist og geolocation data. Som noget nyt fås Espace også med et helt nyt head up display på ikke mindre end 9,3 tommer, hvor man udover fart også kan se de forskellige aktive køresystemer, og så er der 360 graders kamera i bilen, der blandt andet gør det til en leg at parkere.

Google Android Automotive

Bag rattet er der skruet op for eksklusiviteten med blandt andet to 12,3 tommer skærme, der rummer Renaults multimediesysten OpenR. Det er herfra man kontrollerer Multi Sense systemet, der styrer lyssætningen i kabinen, køreoplevelsen når det handler om styre og speederrespons, og det er her man betjener det eksklusive lydsystem fra Harman Kardon, der udover 12 højttalere også har en kraftfuld subwoofer for bedre lydoplevelser i kabinen.

Mulitmediesystemet indeholder også Google Android Automotive, der gør det muligt at bruge Google maps, Google indbyggede stemmestyringsenhed, og Google Play applikationerne – helt som man kander det fra sin smart phone.

Renault Espace lanceres internationalt i slutningen af 2023.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.

Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder – gratis!

Del artikel

Har du også læst?