Peugeot 3008 PHEV – ja, hvorfor ikke?

Ja, jeg kan godt forstå, hvis du bliver forvirret over “Hybrid4” for, hvorfor hedder den ikke bare PHEV som så mange andre plug-in hybridbiler gør? Den mest logiske forklaring er selvfølgelig, at det er fordi bilen er fransk. Franskmændene elsker at gøre tingene anderledes, og kan de nu få os til at undre os over “Hybrid4” så har de jo fået vores interesse. Den helt rigtige forklaring er dog, at “Hybrid4” for det første skal symbolisere, at bilen er en hybridvariant. Hvad så med 4-tallet, spørger du måske? Her er forklaringen at bilen har firehjulstræk. Bum! Så blev du lige lidt klogere på Hybrid4.

Peugeot 3008 Hybrid4 med masser af power

Peugeot 3008 Hybrid4 trækker altså på alle 4 hjul. På begge aksler sidder der en elmotor med en effekt på hver 80 kW. Det har Peugeot omregnet til 110 hk pr. elmotor. Derudover ligger der i motorrummet en 1,6 liters turbobenzinmotor med en effekt på 200 hk. Du kan ikke bare lave det nemme regnestykke 110+110+200 og så konkludere, at bilen har 420 hk – det er nemlig ikke sådan, det fungerer. Bilens effekt er samlet set på 300 hk som betyder masser af power og overskud – mere end rigeligt af, hvad du nogensinde får brug for i dagligdagen. 0-100 er overstået på under 6 sekunder, og i mellemaccelerationerne er der også masser af saft og kraft. 

Peugeot 3008 Hybrid4 – okay bagagerum

Hybridbatteriet, som er på 13,2 kWh, er placeret under bagagerummet, som normalt betyder, at det kniber med pladsen i bilens bagagerum. De franske ingeniører har dog formået at få konstrueret den del nogenlunde acceptabelt, så der alligevel er plads til 396 liter bagage. Til en sammenligning kan der være 520 liter i bagagerummet på den “almindelige” Peugeot 3008. Skal du rydde op i dit haveskur og køre en masse ragelse på genbrugspladsen i din nyerhvervede bil kan du slå sæderne ned, og så har du plads til små 1.400 liter bagi. 

Peugeot 3008 Hybrid4 – acceptabel ladetid

Apropos batteriet så kan det lades på under to timer på en offentlig ladestander, hvis du lader det med 7,4 kW. Når det så er fuldt opladet har du på papiret til 63 km kørsel udelukkende på strøm. Jeg ladede under testperioden flere gange på offentlige ladestandere, og her kan jeg konkludere, at Peugeot holder ord, når de siger, at batteriet kan lades fuldt op på små 2 timer. Lader du den derhjemme i din ladeboks, for sådan en skal du naturligvis investere i, hvis du har besluttet dig for en plug-in hybrid, så er ladetiden gennem dit type 2 stik omkring 4 timer. Jeg kunne dog ikke på noget tidspunkt køre 63 km kun på strøm. Det maksimale antal km jeg kunne få den op på var 49 km. Acceptabelt, men absolut ikke prangende.

Peugeot 3008 Hybrid4 – kabinen er lækker

Inde i kabinen er 3008 Hybrid4 et rigtig rart sted at være. Jeg sidder godt i førersædet. På bagsædet kan jeg lige være med mine 186 cm uden at mit hoved rammer loftet, og ellers så synes jeg at 3008 med det lille rat og det højtsiddende i-Cockpit med digital instrumentering er rigtig langt fremme i forhold til så mange andre mærker. Den er meget moderne i kabinen, og materialerne er lækre. jeg bliver dog aldrig fan af at man skal bruge infotainmentsystemet til blandt andet klimaanlægget. Her savner jeg fysiske knapper for nemmere og hurtigere betjening.

Peugeot 3008 Hybrid4 – gem strøm til senere

Noget jeg synes er fedt ved Peugeot 3008 Hybrid4 er at den kan gemme strøm til senere brug. Det fungerer super nemt. Tryk på en knap i instrumenteringen – følg instrukserne på infotainmentskærmen og du gemmer nu strømmen til senere. Det giver god mening, når det jo nok snart bliver sådan, at det kun er el- og hybridbiler, der må køre i de store byer. Skiftet mellem el- og benzinmotoren sker i øvrigt meget gnidningsfrit, hvor du faktisk ikke bemærker det medmindre du sidder og holder øje med den slags. Det samme kan i øvrigt siges om nedbremsning eller regenerering, hvor den med sidstnævnte jo laver strøm til senere brug. Det fungerer også stort set ubemærket. 

Peugeot 3008 Hybrid4 – vælg denne

Nu er varianten her jo topudgaven med plug-in hybrid teknologi når det gælder Peugeot 3008. Bilen fås også i en mindre udgave med en effekt på 225 hk, hvor den så kun har forhjulstræk, men har du luft i budgettet, så er varianten med firehjulstræk helt klart den mest anbefalesværdige af de to fordi teknologien er mere up to date. Det kan jeg sige uden at have trillet så meget som en meter i “lillesøsteren” da den har samme teknologi som andre plug-in hybridbiler, hvor jeg synes at den her bare gør det hele mere helstøbt og lækkert. Specielt er det tydeligt at mærke, at den rent faktisk har godt med træk på baghjulene fordi den jo har en elmotor deromme som yder hele 80 kW. I kombination med det forhjulstrukne system står den bare klippefast på vejen i alle situationer. 

Peugeot 3008 Hybrid4 – slattent styretøj

Der er bare lige den hage, at 3008 Hybrid4 er meget stiv i undervognen, hvilket er ret så usædvanligt for en fransk bil. På trods af den stive undervogn krænger den ret meget i skarpe kurver og sving og da den vejer knap 2 tons bliver det aldrig hér, den giver dig et smil på læben. Var det så bare dét, så var det til at leve med, men værre endnu er styretøjet, som er direkte ringe. Det giver mildest talt ingen feedback, og jeg skal hele tiden korrigere på rattet for at holde bilen jævnt på vejen. Et andet sted, hvor den heller ikke imponerer ret meget er på forbruget når batteriet er tomt. Her kører den ved blandet kørsel kun 14,9 km/ltr. 

Peugeot 3008 Hybrid4 GT AWD plug-in hybrid 

Pris: Denne bil fra: 469.990,-
Motor: 4-cylindret 1,6 liters turbobenziner
Max effekt benzinmotor:: 200 hk ved 6.000 omdr./min.
Max effekt elmotor for hk/kW: 110 hk/80 kW.
Max effekt elmotor bag hk/kW: 110 hk/80 kW
Max effekt benzin og el: 300 hk ved 6.000 omdr./min.
Max moment benzinmotor: 300 Nm ved 3.000 omdr./min.
Max moment benzin/el:  520 Nm ved 6.000 omdr./min.
Transmission: 8-trins EAT automatgearkasse
Batterikapacitet: 13,2 kWh
Ladetid 3,7 kW/7,4 kW: Under 4 timer/under 2 timer.
Rækkevidde kun på el: 63 km. (WLTP)
Brændstofforbrug: 77 km/ltr. (WLTP)
CO2: 29 g/km.
Tophastighed: 240 km/t.
0-100 km/t: 5,9 sek.
Køreklar vægt: 1.928 kg.
Totalvægt: 2.330 kg.
Anhængervægt m/u bremser: 1.250/750 kg.
Bagagerum: 396/1.357 ltr.

Del artikel

Har du også læst?