DEL

Den nye Opel Astra stationcar er en meget vigtig bil for Opels danske importør, der spår den til at repræsentere op imod 80% af Astra-salget. Astra kan i begge varianter fås med benzin- eller dieselmotor og helt i tidens politisk korrekte ånd som plug-in hybrid og fuldt elektrisk.

Elektriske udgaver i fokus

Astra Sports Tourer får samme motorprogram som hatchbacken og tilbyder dermed et varieret udbud af drivlinjer, hvor fokus i Danmark især vil være på de elektriske muligheder. Ud over varianter med benzin og diesel, kommer Astra nemlig med to plug-in hybrid versioner med hhv. 180 og 225 hestekræfter samt en fuldt elektrisk udgave i 2023. 

Det store udvalg af udstyr fra Astra 5-dørs går også igen i stationcaren. Her kan nævnes typiske Opel-dyder som de ergonomi-certificerede AGR-forsæder, det intuitive digitale cockpit Pure Panel, Matrix lygter og varme i rattet, men også ny teknologi som fx Night Vision, head-up display og avanceret adaptiv fartpilot har fundet vej til Astra.

Stationcar med større akselafstand

Den nye Astra stationcar er 4.641 mm lang, 1.860 mm bred og 1.480 mm høj og har en læssehøjde på ca. 600 mm. Praktik og optimal udnyttelse af bilens grundplan er prioriteret og har resulteret i et køretøj, der er 60 mm kortere en den udgående model. Men den kortere længde er ikke ensbetydende med en mindre kabine. Et kort udhæng fortil og en længere akselafstand på 2.732 mm (57 mm mere end den 5-dørs og mere end 70 mm ift. forgængeren) har skabt en mere rummelig kabine og et stort bagagerum.

Fleksibelt baggagerum

Med sæderne oppe har Astra Sports Tourer plads til mere end 608 liter og mere en 1.634 liter med sæderne lagt ned. Med splitbagsæderne (fordelt 40:20:40) nede ligger de fladt og i niveau med resten af baggagerumsbunden.

På Astra Sports Tourer med forbrændingsmotorer, introducerer Opel muligheden for at udstyre baggagerummet med ”Intelli-Space”. Den justerbare baggagerumsbund kan ved hjælp af én hånd placeres i en høj eller lav position og kan sågar fastlåses i en 45 graders vinkel. For yderligere at forøge brugervenligheden, kan det foldbare baggagerumsdækken gemmes væk, både når baggagerumsbunden er i højeste og laveste position.

En Astra udstyret med ”Intelli-Space” har også fordelen af opbevaringsrum til dæk-reparationsudstyr og førstehjælpstaske placeret under baggagerumsgulvet. De kan tilgås enten via baggagerummet eller, hvis bilen er fuldt pakket, fra bagsæderne af.

Den danske importør har netop offentliggjort priser på den 5-dørs Astra med en forventet frapris på 229.990 kroner. Importøren regner med, at langt de fleste biler vil blive solgt som plug-in hybrid, hvor prisen for en hatchback starter på 289.990. Astra hatchback kommer til Danmark i marts, og stationcaren kommer frem mod sommeren. Priser på Astra stationcar vil blive meldt ud i det nye år.

DEL
Forrige artikelBMW: Mange husker faktisk at lade
Næste artikelMazda2 Hybrid på vej 
Kim er Biltesterens ansigt udadtil. Han har beskæftiget sig med test af biler siden 2006. Først på et større regionalt dagblad, senere på diverse trykte magasiner. Siden januar 2016 har Kim været manden bag Biltesteren, som efterhånden er vokset til at være Danmarks næststørste onlinemedie om nye biler.