Den helt nye Hyundai Ioniq 6 har netop haft verdenspremiere. Ioniq 6 er koreanernes anden 100 procent elektriske bil og byder blandt andet på lynhurtig opladning og en rækkevidde på mere end 600 km.
Ligesom Ioniq 5 er Ioniq 6 bygget på Hyundais E-GMP-platform, der både sikrer lynhurtig opladning fra 10 til 80 % på bare 18 minutter samt en lang akselafstand. Karrosserilinjen er samtidig ekstremt aerodynamisk og vindmodstandskoefficienten er kun 0,21, hvilket er blandt de laveste i markedet.
Dimensionerne på den helt nye Ioniq 6 er 4855 mm lang, 1880 mm bred og 1495 mm høj. Dette er fordelt på en 2950 mm akselafstand, hvilket giver bilen meget korte udhæng for og bag som skulle sikre den optimale køreegenskaber.
Indvendig luksus med fokus på bæredygtighed
Indvendigt ser vi rene overflader og enkle linjervog ligesom i Ioniq 5, er flere elementer og berøringsflader i interiøret på den nye Ioniq 6 genbrugsmaterialer. Betjening og aflæsning af alt fra hastighed til navigationsvejledning m.m. sker let på de to store 12” skærme, hvoraf den ene styres med touch-funktion.
To batteristørrelser
Hyundai Ioniq 6 kommer med to batteristørrelser på henholdsvis 53 kWt og 77.4 kWt. Som standard er begge batteristørrelser koblet op på en elmotor, som sidder på bagakslen, hvorfor Ioniq 6, ligesom Ioniq 5, er baghjulstrukket. Ved batteriet på 77.4 kWt er det muligt også at tilvælge én forakselmonteret elmotor, således bilen får firehjulstræk og en samlet systemydelse på hele 239 kW samt hele 605 Nm. Det bringer Ioniq 6 fra 0-100 km/t på blot 5.1 sek.
Med batteristørrelsen på 77,4 kWt, baghjulstræk og de standardmonterede 18” alufælge har Ioniq 6 en rækkevidde på omkring 610 km. Det er ikke kun den store batteripakke, der imponerer med sin effektivitet. Den mindre batteripakke på 53 kWt har for eksempel et af de laveste energiforbrug på markedet med blot 14 kWt/100 km.
Lynhurtig ladning – fra 10 til 80% på bare 18 minutter
Takket være E-GMP tilbyder Ioniq 6 opladning med henholdsvis 400 og 800 volt. Med 800 volt kan Ioniq 6 lynlade fra 10 til 80 % på blot 18 minutter.
Endvidere tilbydes en unik opkoblingsteknologi. Via V2L-teknologi og et kraftigt 230 volt-stik har du mulighed for at trække strøm ud af bilens højspændingsbatteri, hvor der er strøm nok til at kunne forsyne en elgrill med strøm direkte fra bilen. Systemet kan endda bruges til at oplade en anden elbil. Passagerne kan også nyde godt af V2L funktion, der er nemlig en 230V stikkontakt ved bagsæder, således at det for eksempel er muligt at tilslutte en bærbar computer.
Hyundai Ioniq 6 lanceres i Danmark i 2023, men forsalget starter allerede i efteråret 2022. Priserne er endnu ikke på plads.