Mini Cooper SE – trendsætteren

Jeg bliver tit konfronteret med spørgsmål om rækkevidden når jeg kører i en elbil. Folk er nysgerrige på, hvordan det forholder sig i praksis – om man nu også kan regne med, at bilen kan køre den strækning producenten oplyser. Lad mig sige det på den måde, at den slags selvfølgelig er blevet bedre i takt med, at elbilerne vinder større og større indpas. Engang var det sådan, at du med det samme kunne trække i hvert fald 50 km fra det officielle tal, men sådan er det ikke altid længere. Nu kan du rent faktisk godt være heldig at opleve en elbil, der har en officiel rækkevidde, der også holder i praksis. 

Mini Cooper SE med begrænset rækkevidde

Sådan er det dog ikke i tilfældet Mini Cooper SE, der er det britiske ikonmærkes første elektrisk drevne bil. 234 km rækkevidde hedder det officielle tal fra Mini, men i løbet af testperioden er det ikke lykkedes mig, at køre mere end 190 km inden jeg skulle lade igen. Det er et tal, der får mange til at opgive planerne om en elbil. For nok kan Minis design virke tiltalende, men når den ikke engang kan køre 200 km på en “tankfuld strøm” – heller ikke hvis du sætter den i Green+ i køreindstillingen så klimaanlægget og sædevarmen deaktiveres. Så kan det vist være ligemeget med det der elbil, tænker du måske.

   

Mini Cooper SE lader hurtigt

Men hvorfor skal det absolut være sådan, at du partout vil kunne køre mere end 500 km før du skal lade igen? Hvor tit har du lige brug for at køre 500 km i ét stræk? Sjældent, ikke? Husk på, at i gennemsnit har vi danskere blot 60 km til og fra arbejde alt i alt, så i teorien kan du rent faktisk godt nøjes med en elbil, der kun klarer 200 km kørsel inden batteriet skal lades igen. Med til historien hører også, at i tilfældet Mini Cooper SE så er den ret hurtig om at lade op. 0-80% klarer den på en god halv time fordi den kan lade med 50 kW, så du skal altså ikke stå i flere timer og vente på, at der er strøm nok på bilen til dit næste stræk.

Mini Cooper SE – navnet forpligter

Bilen hedder Cooper – og det navn forpligter. Den har da også ganske vist en effekt på, hvad der svarer til 184 hk, men da topfarten blot er 150 km/t er det som om Cooper navnet falmer lidt. Så er det en ringe trøst, at den klarer 0-100 km/t på lidt over 7 sekunder, for en bil der max kan køre 150 km/t bliver aldrig sådan for alvor en fuldblods Cooper. Omvendt betyder det jo så også, at det aldrig er en god idé, at drøne af sted med speederen i bund i en elbil, da rækkevidden proportionelt formindskes jo mere speeder, du giver den.

Mini Cooper SE æder sving og kurver

Ellers synes jeg, at Mini Cooper SE kører super fedt. Det kan godt være, at den, på grund af batteriet, er 145 kg tungere end søsterbilen Mini Cooper S som jo kører på benzin, men jeg synes ikke det er til at mærke, at bilen rent faktisk vejer 1,4 tons. I forhold til Cooper S så er tyngdepunktet på Cooper SE sænket hele 3 cm for at få plads til det store batteri i bunden. 3 cm er relativ meget på en i forvejen ret lav bil, men det betyder bare, at bilen har vildt god kontakt med vejen, hvor den nærmest suger sig til asfalten i sving og kurver ude på de små veje, hvor du ikke behøver overskride fartgrænserne for at havde det sjovt bag rattet.

Er Mini Cooper SE dumpet?

Det siger sig selv, at pladsen i Mini Cooper SE er trang. Glem alt om at lade voksne indtage bagsædet. Små børn i autostole kan godt placeres deromme, men det kniber med pladsen så snart børnene er mere end 150 cm høje. I bagagerummet er der heller ikke voldsom med plads. 211 liter er ikke prangende, men det ved du jo godt, hvis du er i markedet for en Mini Cooper SE. Sådan en køber man jo ikke for at være den praktiske, der har tre børn med i Ikea for derefter at køre hjem i bilen med møbler og alt det ragelse vi aldrig rigtig bruger derhjemme. Du køber den fordi du er trendsætteren, der bare gerne vil have en smart elbil, der ikke vælter budgettet. Så nej; Mini Cooper SE dumper ikke. 

Mini Cooper SE Experience

Priser fra 265.000 kr. (modelvariant Essential)
Denne bil 284.500 kr. (privatleasing fra 4.295 kr. månedligt)
Motor (for/bag) 135 kW
Samlet effektydelse: 184 hk
Samlet max. moment: 270 Nm
Batterikapacitet: 32,6 kWh
Rækkevidde: op til 234 km ifølge WLTP-norm
Ladehastighed: indbygget lader 11,2 kW (3 faser)
Ladehastighed: hurtig lader 50 kW
Batterigaranti: 8 år/160.000 km
Tophastighed: 150 km/t
Acc. 0-100 km/t.: 7,3 sek.
Køreklar vægt: 1.365 kg
Totalvægt: 1.770 kg
Bagagerum: 211 liter

Del artikel

Har du også læst?