DEL

Hov; stod der lige kinesiske MG? Ja, det gjorde der. Det hæderkronede britiske bilmærke, der havde sin absolutte storhedstid for efterhånden mange år siden, er slet ikke som mange bilentusiaster kender det. Engang var MG synonym med små rappe sportsvogne fra England, men sådan er det ikke længere. I dag er MG et bilmærke, der kun producerer elbiler og så er det altså hjemmehørende i Kina.

MG er billig elbil til danskerne

I foråret kom MG til Danmark. Missionen er klar: der skal tilbydes et billigt alternativ til de bilkøbere, der gerne vil købe en elbil, men måske ikke lige har råd eller lyst til at kaste alt for mange penge efter en elektrisk drevet bil. Og med priser fra 220.000 kroner for en nogenlunde udstyret crossover må man sige, at der nu reelt er kommet en elbil, hvor rigtig mange bilkøbere kan være med på prisen.

MG er elbilernes Dacia 

I en del år har det rumænske bilmærke Dacia været discountbilen til de bilkøbere, der gerne vil have en ny bil, men ikke kan eller vil betale alt for mange penge for bilen. Med gennemprøvet teknologi samt diesel- og benzinmotorer fra franske Renault, har Dacia været på det danske marked siden 2013 med flere forskellige biler. Endnu er der ingen elbil fra Dacia så der mangler ligesom en elektrisk discountbil i markedet. Den er her nu og kommer fra MG. Første – og indtil videre eneste – bil fra kineserne hedder ZS EV og er en typisk crossover. 

MG med fin ladetid

Testbilen her er en Luxury som er den højestudstyrede model MG tilbyder. Det er nu ikke fordi, der er den store forskel på indstigningsmodellen, der hedder Comfort og så denne Luxury. I begge varianter lover importøren op til 263 km rækkevidde. Begge biler har også hurtigladning op til 80% på blot 40 minutter, og derudover har de begge Apple CarPlay og Android Auto ligesom de også begge har 5 års garanti. Den væsentligste forskel på de to rent udstyrsmæssigt er, at Luxury har panoramasoltag og varme i forsæderne, varme i sidespejlene samt lidt mere sikkerhedsudstyr som gør Luxury 30.000 dyrere end Comfort. 

MG ZS EV kører meget let

Lad mig starte med det positive. MG ZS EV er utrolig letkørt. Den er ikke sådan en bil, du lige skal lære at kende. Sæt dig ind. Tag selen på. Juster sædehøjde, bakspejl og rat. Træd på speederen. Kør. Der er ingen fikumdik – du kender bilen med det samme. Eller i hvert fald næsten. Det kan godt være, at den står opgivet til 263 km på en opladning, men enten er MG lidt for optimistiske med tallene, eller også kører jeg den alt for aggressiv, men i hvert fald har jeg ikke kunnet køre mere end 227 km før der skulle strøm på igen. Og det er nu ikke fordi jeg har kørt den hårdt. Jeg har kørt den på den måde jeg vil kalde almindeligt, hvor de forskellige hastighedsbegrænsninger overholdes, men hvor der også er gang i musikken og aircon. Derudover har vi nogle gange været hele familien i bilen, og andre gange har jeg været alene. Det er nemlig sådan jeg mener, det mest brugbare resultat kommer. 

MG har næsten e-pedal

Ellers synes jeg, at MG ZS EV er en pæn bil selv om den er en crossover. Jeg er nemlig ikke videre begejstret for de her relativt små SUV-lignende biler, men må også erkende, at de er kommet for at blive en rum tid endnu. Det tiltaler mig, at ladetiden er forholdsvis hurtig, og jeg er også vild med, at den næsten kan køres som Nissans e-pedal, hvor den i højeste indstilling motorbremser så meget mens den genererer strøm til batteriet, at jeg flere gange slet ikke behøver træde på bremsen for at sænke farten. 

MG har desværre ikke klimaanlæg

Bilen er meget støjsvag. Også ved høj fart på motorvejen. Infotainmentsystemet er nemt at finde rundt i, og tilslutningen til Apple CarPlay fungerer uden problemer. Desværre har den kun aircondition og ikke klimaanlæg, men det er dog et plus, at systemet med varme eller kulde også virker mens bilen lader. Bagagerummet rummer 448 liter, hvilket er en pæn stor størrelse for en bil i denne klasse. Og så har den faktisk også nogle ret fine styreegenskaber.

MG ZS EV kører som en gaffeltruck

Og så alligevel ikke helt. Jeg synes nemlig styretøjet minder lidt om at køre gaffeltruck. Nu ved jeg af gode grunde ikke, om du nogensinde har prøvet sådan en, men på en lang lige strækning er det tydeligt, at mærke at servostyringen slår til og fra når jeg holder let på rattet. Meningen er jo god nok, da det må være for at spare strøm at systemet slår til og fra, men i praksis er det lidt en underlig fornemmelse. Derudover har den ikke videre godt lys i mørke. Selv en Ford Escort fra 1980’erne har bedre lys i nogle situationer. 

MG er et fint alternativ

Det irriterer mig også ret meget, at ladeporten sidder ude i fronten. Du skal bukke dig alt for langt ned når kablet skal i stikket, og det virker i det hele taget ikke helt gennemtænkt med den placering. Her savner jeg desuden et rum til ladekabler ude foran, for tænk lige tanken, at bagagerummet er fyldt med dagligvarer og sportstasker. Så er det lidt øv, at ladekablet ligger i rummet under toiletpapir, fredagsslik og ungernes sportstøj. Men når det så er sagt, så er MG ZS EV et udmærket alternativ til dig der er i markedet for en discount elbil. 

 

MG ZS EV Luxury 

Pris: fra 219.999 kr. Denne model: 254.078 kr.
Motor: Elektrisk PMS Motor
AC Ladetid: 7,5 time (7,2 kW)
DC ladetid (0-80%) 40 min (80 kW)
CO2 udslip: 0g/km
Ydelse: 136 hk
Max moment: 353 Nm
Kapacitet: 44,5 kWt
Rækkevidde: 263 km (WLTP)
Forhjulstræk
Automatisk reduktionsgear
Forbrug: 186 Wt/km
0-100 km/t: 8,2 sek.
Tophastighed: 140 km/t
Egenvægt: 1532 kg
Totalvægt: 1966 kg

Kommentarer