Sidste år blev der skrottet godt 75.000 biler herhjemme, hvilket er et fald på næsten 25 procent siden 2021. Ligesom i 2022 var det et populært fransk bilmærke der blev skrottet flest af hos danske ophuggere.
De seneste år er der sket en markant nedgang i antallet af biler, der bliver skrottet herhjemme, og den udvikling fortsatte i 2023, hvor der blev skrottet godt 75.000. Det er næsten 23.000 færre biler end i 2021 og et samlet fald på knap 25 procent. Det viser tal fra Dansk Producentansvar, som Autoparts24 har gennemgået.
Men selvom der altså blev skrottet næsten en fjerdedel færre biler end få år forinden, så er det ikke muligt at pege på en enkelt årsag til udviklingen, lyder vurderingen fra Troels Meier, der er direktør i Autoparts24. Han peger i stedet på flere forskellige begivenheder i perioden som den bagvedliggende årsag.
– De seneste år har der både været Corona, en global forsyningskrise og krigen i Ukraine, der på forskellige måder har påvirket både produktionen og salget af nye biler samt prisen på brugte biler. Og det har uden tvivl også gjort, at færre biler er blevet skrottet de seneste år, siger Troels Meier.
Når man ser på listen over de bilmærker, der blev skrottet flest af herhjemme i 2023, så var Peugeot en klar nummer et med godt 10.000 skrottede biler efterfulgt af Volkswagen og Ford med henholdsvis 8.600 og 6.400 skrottede biler. Peugeot var også det mest skrottede bilmærke herhjemme året før.
Om topplaceringen har Autoparts24 direktøren en god forklaring:
– Det er simpelthen fordi, det er de bilmærker, der kører flest af på de danske veje. Og derfor vil vi formentlig se det samme billede kommende år, selvom antallet formentlig vil stige i takt med at brugtmarkedet bliver normaliseret, siger Troels Meier.
Autoparts24 er dansk og en af Europas største onlinemarkedspladser for salg af brugte originale reservedele.